Denken en doen

Toelichting bij het aanvullend stuk De Muzen van Kunst in Zicht door An Joseph & Leen Thielemans

In de inleiding 'Beste Lezer' van Staf Pelckmans, directeur van Stichting De Warande in Turnhout en Hugo Haegemans van het Provinciaal Vormingscentrum Malle, staat beschreven in welke praktische context De Muzen van Kunst in Zicht is ontstaan.

Inhoudelijk past het stuk heel goed bij verschillende uitgangspunten van Denken en doen - Programmeren in het sociale domein. Er wordt in De Muzen teruggegrepen op een aantal van dezelfde theoretische noties als in Denken en doen: Csikszentmihalyi, Gardner en Parsons. Hoewel het stuk geschreven is voor andere werkterreinen dan het sociaal-agogische veld, zijn er zoveel overeenkomsten dat een toekomstige sociale professional weinig moeite zal hoeven doen om het eigen profiel en de eigen opdrachten te herkennen in of te vertalen uit de beschreven situaties. Er staan praktische voorbeelden in voor reflectie op de functies van creativiteit in menselijke ontwikkeling en vooral ook op de persoonlijke creatieve, kunstzinnige competenties van (ped-)agogische beroepskrachten. Het leesstuk geeft extra voeding aan hoofdstuk 9 van Denken en doen. Ook vind je er enkele leuke tests die je meer inzicht kunnen geven in je eigen leerstijl, werkvoorkeuren en creativiteit.
Het belangrijkste misschien wel is dat De Muzen een heel goed voorbeeld vormt voor het verantwoorden van uitgangspunten en methodische en reflectieve noties achter programma's. De schrijvers zijn er in geslaagd om in heldere, aansprekende en 'gewone' taal duidelijk te maken vanuit welke inspiratie er wordt gewerkt.

Kees J.M. van Haaster

  • Klik hier om het aanvullend stuk De Muzen van Kunst in Zicht in pdf te downloaden.