Open ogen in de kleurrijke klas

Leraren krijgen steeds vaker te maken met diversiteit in culturele achtergronden en taalvaardigheid binnen hun klassen. Lesgeven in zo'n kleurrijke klas vraagt oog voor leerlingen en hun eigenheid, oog voor het contact dat je als leraar hebt met de leerlingen, als basis voor hun actieve inbreng in klasseninteractie, en oog voor de taalontwikkeling vanuit die eigen inbreng. Dit boek heeft tot doel de leraar (in opleiding) aan te zetten met deze open ogen een onderzoekende houding te ontwikkelen in hun omgang met leerlingen

Werkbladen

Klik op onderstaande werkbladen op de pdf te downloaden. 

Teksten

  • Kijkwijzer taalgericht vakonderwijs
    De Kijkwijzer is gebaseerd op de pijlers die het concept taalgericht vakonderwijs vormen: context, interactie en taalsteun. De brochure bevat vier versies van het instrument met een handleiding. De dvd met acht lesfragmenten ondersteunt het leren werken met de observatie-instrumenten. Deze is te bestellen via SLO, Stichting Leerplanontwikkeling.
    Klik hier om het pdf-bestand van de brochure Kijkwijzer taalgericht vakonderwijs te downloaden.
  • Uitwerking bij de afsluitende opdracht van hoofdstuk 1
    Klik hier om het pdf-bestand (met o.a. de complete tekst van Straver) te downloaden.
    De complete tekst van Stravers, H. (1981) 'Het was een warme zomernacht toen ik wou gaan fietsen?, Vrije teksten van Molukse Havoleerlingen.' is ook te vinden op: www.vonmoer.nl. Daar wordt het gehele MOER-archief digitaal beschikbaar gesteld. 

Audiofragmenten

Hieronder vind je negen audiofragmenten bij het boek.

Het audio-fragment van de dialoog 'Kieuwen' (Casus 2, p. 89) is helaas niet beschikbaar.

Om de pdf-bestanden te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.