bijVoorbeeld

Signalement en context

Je geeft een voorbeeldles waarin je studenten in groepjes van vier stapsgewijs voorbereidt op het houden van een mondelinge presentatie over een controversieel onderwerp. Nog tijdens de les zullen een aantal studenten hun presentatie ook feitelijk uitvoeren. Het onderwerp van de presentatie is vakdidactisch van aard: de controverse over de traditionele spreekbeurt op de basisschool.

De didactische aanpak bestaat uit de volgende stappen: oriëntatie, debat over het controversiële onderwerp, samen ontwerpen van een alternatief of oplossing, klassikaal presenteren.

De voorbeeldles sluit aan bij taalcompetentie 8 uit Dertien doelen in een dozijn (Paus e.a., 2006), te weten: een mondelinge presentatie houden met schriftelijke ondersteuning.

 
Doelen

  • Taalvaardigheid: studenten kunnen, na overleg met groepsgenoten, een mondelinge presentatie houden met schriftelijke ondersteuning.
  • Taaldidactiek: studenten hebben inzicht in de organisatie en opbouw van lessen spreekvaardigheid.

 
Bronnen

 
Materialen

  • introductietekst over ‘die verdomde spreekbeurt’ (bijlage 1);
  • schema ‘Een les mondelinge taalvaardigheid op de opleiding’ (bijlage 2);
  • doelstelling 10 uit Dertien doelen in een dozijn (bijlage 3);
  • flappen, plakband en gekleurde stiften.