Signalement en context
Je geeft een voorbeeldles waarin je studenten in groepjes van vier stapsgewijs voorbereidt op het houden van een mondelinge presentatie over een controversieel onderwerp. Nog tijdens de les zullen een aantal studenten hun presentatie ook feitelijk uitvoeren. Het onderwerp van de presentatie is vakdidactisch van aard: de controverse over de traditionele spreekbeurt op de basisschool.
De didactische aanpak bestaat uit de volgende stappen: oriëntatie, debat over het controversiële onderwerp, samen ontwerpen van een alternatief of oplossing, klassikaal presenteren.
De voorbeeldles sluit aan bij taalcompetentie 8 uit Dertien doelen in een dozijn (Paus e.a., 2006), te weten: een mondelinge presentatie houden met schriftelijke ondersteuning.
Doelen
- Taalvaardigheid: studenten kunnen, na overleg met groepsgenoten, een mondelinge presentatie houden met schriftelijke ondersteuning.
- Taaldidactiek: studenten hebben inzicht in de organisatie en opbouw van lessen spreekvaardigheid.
Bronnen
- Paus, H., R. Rymenans & K. van Gorp (2006). Dertien doelen in een dozijn. Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen. Den Haag: Nederlandse Taalunie.
- Verheyden, L. (2004). Voorbereide mondelinge presentaties in de lerarenopleiding. Een kijkwijzer voor de opleiders. In: Vonk 34 (2), p. 21-33.
- Kennisbasis Nederlandse taal voor de pabo, domein 1. Mondelinge taalvaardigheid.
Materialen