Theorie
Hier vind je de theorie waarnaar in het boek geregeld verwezen wordt.
- Kennisbasis Nederlands
De Kennisbasis Nederlands beschrijft het wat (de leerstof) en het hoe (de aanpak) van het taalonderwijs op de basisschool. De Kennisbasis Nederlands is door en voor de pabo's in Nederland ontwikkeld, maar is ook goed bruikbaar in de Vlaamse lerarenopleidingen.
- Referentiekader taal en rekenen - De referentieniveaus (Nederland)
Het Referentiekader Taal beschrijft wat leerlingen op verschillende momenten in hun onderwijsloopbaan op het gebied van taal moeten kunnen en kennen. Het Referentiekader onderscheidt vier niveaus: het eerste niveau 1F correspondeert met het einde van de basisschool, het vierde niveau 4F betreft het einde van het vwo.
- Ontwikkelingsdoelen Nederlands voor het kleuteronderwijs (Vlaanderen)
De Ontwikkelingsdoelen Nederlands zijn de doelen die voor het kleuteronderwijs zijn vastgesteld. Voor taal gaat het daarbij bijvoorbeeld om het begrijpen van een voorgelezen verhaal.
- Eindtermen Nederlands lager onderwijs (Vlaanderen)
- Bijlage bij de Eindtermen Nederlands lager onderwijs – taalbeschouwelijke begrippen
Deze Eindtermen Nederlands beschrijven wat leerlingen aan het eind van de basisschool op het gebied van taal moeten kunnen en kennen.
- Eindtermen Nederlands algemeen secundair onderwijs (derde graad) (Vlaanderen)
Deze Eindtermen Nederlands beschrijven wat leerlingen aan het eind van het algemeen secundair onderwijs op het gebied van taal moeten kunnen en kennen.
- Dertien doelen in een dozijn - Een Referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen (selectie)
De Dertien doelen in een dozijn beschrijven de taalcompetenties voor het beroep van leraar, ofwel de professionele taalvaardigheid van leraren. Het document hierboven is een selectie uit het volledige document, dat te vinden is op de website van de Nederlandse Taalunie.