DigiTaal - Werkvormen voor het taalonderwijs

Favoriet van de auteurs

Masja Mesie 

Ik werk zelf graag met Edpuzzle. Met deze webtool kun je op eenvoudige wijze een filmpje bewerken en er vragen aan toevoegen. Deze opdracht kun je vervolgens met je leerlingen delen. De tool ziet er overzichtelijk uit en werkt intuïtief, ook voor leerlingen. Als docent kun je de vorderingen van de leerlingen volgen. Een handige tool om zelf filmpjes te didactiseren. Je kunt voor het zoeken van filmmateriaal putten uit een groot aantal bronnen en er is ook verzameling kant-en-klare opdrachten beschikbaar. Echt een aanrader wat mij betreft!

Guus Perry 

Ik werk graag met mindmap-tools met mijn leerlingen omdat ik deze tool op veel momenten in de les kan inzetten:

  • Vooraf, als instrument om bestaande voorkennis te laten ordenen en te vergelijken met elkaar.
  • Tijdens de les, wanneer de leerlingen bijvoorbeeld een tekst gaan samenvatten: de structuur wordt duidelijker doordat er een soort beeld ontstaat.
  • Na de les, om bijvoorbeeld nieuw geleerde woorden te laten groeperen.

Mijn leerlingen, zeker ook de beeld-denkers , werken graag met deze tool en hebben er baat bij!

Patricia Rose 

Mijn favoriete categorie in deze publicatie is BEELD. Mijn ervaring is dat de activiteiten binnen deze categorie veel positieve feedback van leerlingen hebben opgeleverd, zowel in het gebruiken van de diverse webtools als de leeropbrengsten. Niet alleen leerlingen, maar ook volwassenen worden vaak positief getriggerd door beelden. Door humor toe te voegen aan beeld ontstaat een nog sterkere motivatie om met de activiteit aan de slag te gaan en de gebruikte taal te onthouden voor langere termijn. Dus vooral gaan doen!