Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs

Extra materiaal

Hoofdstuk 3 - Luisteren 

 
Geluid

3.2 Opdracht 2

Klik op de geluidsfragmenten van de zinnen uit verschillende talen. Probeer woordgrenzen aan te geven in de zinnen die je hoort en probeer het aantal woorden vast te stellen.

 

(Met dank aan de sprekers van deze fragmenten: Adeolu Aderinola Ademoyo, Cecilia Ovesdotter Alm, Weiqing Su George, Andreea Mascan, Ika Nurhayani en Jacob Shell.)

  
3.3.1 Klanken herkennen

Onderstaande zinnen zijn opgenomen tijdens een experiment van Vincent van Heuven (voor details zie Van Heuven & van Houten 1985; Van Heuven 1986). De Turkse leerder spreekt achtereenvolgens de volgende zinnen uit:

3.3.2 Het opslaan van de gesproken vorm

Het woord /ma/ kan in het Chinees vijf verschillende betekenissen hebben. De betekenis is afhankelijk van de toon die het woord draagt. Hieronder kun je de audio beluisteren.

Je hoort achtereenvolgens:

  • mā lang, hoog (moeder)
  • má stijgend (hennep)
  • mǎ dalend, stijgend (paard)
  • mà kort, dalend (uitschelden)
  • ma neutraal (vraagpartikel)
  • en ten slotte de zin: Is moeder de hennep van het paard aan het uitschelden?

  
3.3.2
 Opdracht 3

Bedenk hoe je de volgende Engelse woorden zou uitspreken. Klik daarna op het woord om de juiste uitspraak te horen. Zou je het woord in een gesproken tekst herkennen?

3.4.1 Opdracht 7: Fragment uit CODE1

Luister naar het fragment. Geef aan in het transcript welke woorden / zinsdelen je weg zou laten als je een gatenoefening maakt om de volgende luistervaardigheidsaspecten te trainen:

  • klankherkenning
  • woordsegmentatie
  • spreektaalvormen