Begin hoofdstuk 8 sluiten
8.1
Bespreek met een groep studenten je eigen spelervaringen van vroeger (zo rond 5-8 jaar). Ieder noemt minstens één ervaring die hem het meest is bijgebleven.
- Wat vertellen die ervaringen over materialen en plekken die tot spelactiviteiten uitnodigen?
- Welk van die materialen en speelplekken die jou als kind aanspraken, kun je in de speelleeromgeving van je school een plaats geven?
8.2
Er is een spanningsveld tussen veiligheid en avontuur of uitdaging (zie paragraaf 8.1.2).
– Bekijk de speelervaringen nog eens die jullie bij opdracht 8.1 bespraken. Speelden die zich af onder het wakende oog van volwassenen? Zouden volwassenen het spel verboden hebben, denk je? Waarom?
– Bekijk de veiligheidsmaatregelen in je stageklas. Zijn die voldoende?
8.3
Bekijk de materialen in je stageklas op herkenbaarheid vanuit de leefwereld en op aansluiting bij de culturele diversiteit of etnische achtergrond van de kinderen.
8.4
Aan welk van de zes kenmerken in paragraaf 8.1 voldoet je stageklas het meest? Aan welk het minst? Noem twee mogelijke verbeterpunten en bespreek die met je mentor. Voer, als dat mogelijk is, die verbeteringen ook uit.