Met nieuwe ogen

Hoofdstuk 9

Hier vind je de video’s, links en documenten waarnaar in hoofdstuk 9 - Samen werken aan een inclusieve samenleving wordt verwezen. 

Leeractiviteit 9.1 Conceptmapping

  • Werkblad Conceptmapping 
  • Dit filmpje over inclusieprincipes van organisatieantropoloog Jitske Kramer gaat over inclusieprincipes in een organisaties de het effect dat inclusie kan hebben.

Paragraaf 9.2 Sociale inclusie in relatie tot het versterken van sociale kwaliteit

 

Leeractiviteit 9.2 Uitbehandeld maar niet opgegeven en paragraaf 9.3 Sociale inclusie en procesinclusie

  • Documentaire Uitbehandeld maar niet opgegeven (Rob Hof, 2011, 75 minuten)
    In deze documentaire worden twee bewoners van de langverblijf-afdeling van het psychiatrisch ziekenhuis Vijverdal in Maastricht en hun Duits-Nederlandse psychiater Detlef Petry gevolgd. Ondanks dat de patiënten allemaal zijn uitbehandeld, besteedt Petry veel aandacht aan een menswaardige behandeling van de patiënten.

Leeractiviteit 9.3 Casusanalyse 't Groene Sticht

Leeractiviteit 9.4 Samenwerken aan inclusie in het dorp

Paragraaf 9.4.1 Vermaatschappelijking van de zorg

Leeractiviteit 9.5 Tools voor het ontwikkelen van competenties maatschappelijke ondersteuning en paragraaf 9.4.2 Cultuuromslag en competenties maatschappelijke ondersteuning

 

Paragraaf 9.4.3 Knelpunten bij de uitvoering van inclusiebeleid in de wijk

Paragraaf 9.5 De capabilitybenadering als normatief raamwerk voor sociale inclusie

Paragraaf 9.5.1 Ontstaansgeschiedenis en kernideeën van Sen en Nussbaum

  • Website van de capabilitybenadering in het United Nations Development Program

Leeractiviteit 9.6 Keuzemogelijkheden voor Marokkaanse vrouwen

  • Artikel van Jeroen Gradener (HvA) over de capabilitybenadering (5 september 2017).
    Mooie casus over buurtmoeders die ruimte willen om bij elkaar te komen, waarmee je kunt nadenken over adaptive preferences. 

Paragraaf 9.5.3 Basisbegrippen van de capabilitybenadering

Leeractiviteit 9.8 Hoe staat het met jouw kwaliteit van leven? 

Leeractiviteit 9.9 Toepassing van het conceptueel model voor sociale inclusie

Paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering

Leeractiviteit 9.10 Sociale inclusie en personal futureplanning vanuit de capabilitybenadering en paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering

Leeractiviteit 9.11 Introductie in kwartiermaken en paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering

  • Het filmpje ‘Wmo gestript, deel 11, Kwartiermaken’ 

Leeractiviteit 9.12 Mindmap over vreemdheid en gastvrijheid en paragraaf 9.6.1 Ontstaan en theoretische onderbouwing 

  • Het filmpje ‘Kwartiertje – een film van een kwartier over kwartiermaken binnen en buiten Pameijer’. 
    In 15 minuten wordt hier een beeld geschetst van hoe kwartiermaken er in de praktijk uitziet. Dit filmpje presenteert een voorbeeld van stichting Pameijer in Rotterdam. De eerste 7 minuten bieden voldoende om een beeld te schetsen van kwartiermaken in de praktijk.

Paragraaf 9.6.2 Kwartiermaken als methode

Leeractiviteit 9.13 De impact van community arts en sociaal-artistieke projecten op capabilities

Leeractiviteit 9.14 Ontwerp op cocreatieve wijze een niche of sociale vrijplaats

Leeractiviteit 9.15 Reflectie op het eigen transformatief leren

  • Werkblad Reflector transformatief leren
  • Verschillende filmpjes over inclusieprincipes: 
    • Dit filmpje over inclusieprincipes van organisatieantropoloog Jitske Kramer gaat over inclusieprincipes in een organisaties de het effect dat inclusie kan hebben.
    • Op de website van corporate antropologe Jitske Kramer kun je verschillende andere filmpjes en informatie vinden over het belang en mogelijke effect van inclusie in teams en organisaties.  

Om een deel van bovenstaand materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.