Hoofdstuk 9
Hier vind je de video’s, links en documenten waarnaar in hoofdstuk 9 - Samen werken aan een inclusieve samenleving wordt verwezen.
Leeractiviteit 9.1 Conceptmapping
- Werkblad Conceptmapping
- Dit filmpje over inclusieprincipes van organisatieantropoloog Jitske Kramer gaat over inclusieprincipes in een organisaties de het effect dat inclusie kan hebben.
Paragraaf 9.2 Sociale inclusie in relatie tot het versterken van sociale kwaliteit
- Documentaire van Nevejan (60 minuten)
Kijk de documentaire in ieder geval tot aan de situatie in het buurtrestaurant (eerste 12 minuten). - Documentaire De geest van ’t Groene Sticht (35 minuten). Deze documentaire uit 2008 gaat over leven en werken in een levendige straat in Utrecht.
- Lectorale rede van Lisbeth Verharen
Leeractiviteit 9.2 Uitbehandeld maar niet opgegeven en paragraaf 9.3 Sociale inclusie en procesinclusie
- Documentaire Uitbehandeld maar niet opgegeven (Rob Hof, 2011, 75 minuten)
In deze documentaire worden twee bewoners van de langverblijf-afdeling van het psychiatrisch ziekenhuis Vijverdal in Maastricht en hun Duits-Nederlandse psychiater Detlef Petry gevolgd. Ondanks dat de patiënten allemaal zijn uitbehandeld, besteedt Petry veel aandacht aan een menswaardige behandeling van de patiënten.
Leeractiviteit 9.3 Casusanalyse 't Groene Sticht
- De verschillende activiteiten van ’t Groene Sticht:
- Documentaire De geest van ’t Groene Sticht (35 minuten). Deze documentaire uit 2008 gaat over leven en werken in een levendige straat in Utrecht.
- http://groenesticht.nl
- www.tussenvoorziening.nl/hulp-nodig/wonen/noiz-wonen-t-groene-sticht
- Dit artikel over 't Groene Sticht gaat in op de ervaringen met het project en wat deze ervaringen ons kunnen leren over informele ondersteuning van kwetsbare burgers in een buurtsamenleving.
Leeractiviteit 9.4 Samenwerken aan inclusie in het dorp
Paragraaf 9.4.1 Vermaatschappelijking van de zorg
- Documentaire Harry, Tiny en Sonja: na 30 jaar op eigen benen (Nevejan, 2015)
Leeractiviteit 9.5 Tools voor het ontwikkelen van competenties maatschappelijke ondersteuning en paragraaf 9.4.2 Cultuuromslag en competenties maatschappelijke ondersteuning
- Diverse hulpmiddelen die door Vlaar, Kluft en Liefhebber (2014) vanuit Movisie ontwikkeld zijn. We raden je aan om met je leergroep in ieder geval aan de slag te gaan met:
- de Wmo reflectietool
- de uitwerking competenties maatschappelijke ondersteuning
- het Wmo leerpakket en de daarbij behorende filmpjes met betrekking tot de competenties Verbindt gezamenlijke aanpak aan individuele aanpak en Beweegt zich in verschillende werelden
Paragraaf 9.4.3 Knelpunten bij de uitvoering van inclusiebeleid in de wijk
- Link naar de Asset-based community development (ABCD-methode): www.movisie.nl/esi/abcd
- Links naar de methode Kulturhuske:
Paragraaf 9.5 De capabilitybenadering als normatief raamwerk voor sociale inclusie
- Paper Samenvatting gangbare inclusiebenaderingen en verschillende soorten sociaal werk
- Onderwijsmodule: Cultuursensitieve professionals in zorg en welzijn (Van Erp, Van Biene & Heessels, 2013)
Paragraaf 9.5.1 Ontstaansgeschiedenis en kernideeën van Sen en Nussbaum
- Website van de capabilitybenadering in het United Nations Development Program
Leeractiviteit 9.6 Keuzemogelijkheden voor Marokkaanse vrouwen
- Artikel van Jeroen Gradener (HvA) over de capabilitybenadering (5 september 2017).
Mooie casus over buurtmoeders die ruimte willen om bij elkaar te komen, waarmee je kunt nadenken over adaptive preferences.
Paragraaf 9.5.3 Basisbegrippen van de capabilitybenadering
Leeractiviteit 9.8 Hoe staat het met jouw kwaliteit van leven?
Leeractiviteit 9.9 Toepassing van het conceptueel model voor sociale inclusie
- Matrix Factoren die mogelijkheden bepalen voor sociale inclusie in de wijk
- Paper Samenvatting factoren die sociale inclusie in de wijk voor mensen met een lichamelijke beperking mogelijk maken
Paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering
Leeractiviteit 9.10 Sociale inclusie en personal futureplanning vanuit de capabilitybenadering en paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering
- De video ‘De VeranderKIZT: Zeggenschap en inclusie’ gaat over wat personal futureplanning voor de sociale inclusie van zeer ernstig verstandelijke beperkte mensen kan betekenen.
- Twee documenten over de VeranderKIZT:
Leeractiviteit 9.11 Introductie in kwartiermaken en paragraaf 9.5.5 Mogelijkheden voor sociale inclusie vanuit het perspectief van de capabilitybenadering
- Het filmpje ‘Wmo gestript, deel 11, Kwartiermaken’
Leeractiviteit 9.12 Mindmap over vreemdheid en gastvrijheid en paragraaf 9.6.1 Ontstaan en theoretische onderbouwing
- Het filmpje ‘Kwartiertje – een film van een kwartier over kwartiermaken binnen en buiten Pameijer’.
In 15 minuten wordt hier een beeld geschetst van hoe kwartiermaken er in de praktijk uitziet. Dit filmpje presenteert een voorbeeld van stichting Pameijer in Rotterdam. De eerste 7 minuten bieden voldoende om een beeld te schetsen van kwartiermaken in de praktijk.
Paragraaf 9.6.2 Kwartiermaken als methode
- Links naar verdiepende informatie over niches:
- www.kwartiermaken.nl/zoek?q=niches
- www.kwartiermaken.nl/publicaties/overal-zijn-wel-een-paar-mensen-met-een-handicap-geland-in-gesprek-met
- www.kwartiermaken.nl/nieuws/meedoen-gaat-niet-vanzelf-online
- www.kwartiermaken.nl: veel verschillende voorbeelden over de manier waarop kwartiermakers voor, door en met bepaalde doelgroepen niches gecreëerd hebben.
- Links naar verschillende onderzoeksrapporten over goede (kwartiermaak)praktijken die expliciet gebruikmaken van de werkprincipes van de presentiebenadering:
- www.kwartiermaken.nl/publicaties/presentie1 (Het gaat dan om de publicaties van Anne Tuk. Die kun je daar downloaden. Deze artikelen zijn ook weer artikelen die je binnen het document Meedoen gaat niet vanzelf kunt vinden.)
- De documenten 8x Kwartier maken en Verder met kwartier maken
- Werkblad Vragen voor een moreel gesprek
- Mooie voorbeelden op het gebied van beeldende kunst zijn de festivals die voortkwamen uit de projecten Kunst verbindt en Kunst inclusief:
- Filmpje over een kwartiermaakfestival in Arnhem (6 minuten, 14 juni 2011)
Dit filmpje geeft een concreet voorbeeld van het effect dat een kwartiermaakfestival kan hebben. - Onderzoeksrapporten van Stichting Presentie vanuit het perspectief van de presentiebenadering:
- ‘Goede zorg is beweging, goede zorg vraagt beweging’ (onderzoeksrapport door Jan den Bakker, 2018)
- Verslag van een studiebijeenkomst: 'Het professionele is politiek!'. In 2017 deed Stichting Presentie, in opdracht van de Nico Adriaans Stichting te Rotterdam, onderzoek naar de leefwereld van mensen die in Rotterdam een beroep doen op de zogenaamde ‘Bed-Bad-Broodregeling’ voor ongeregelde migranten en afgewezen asielzoekers. Hoewel dit onderzoek een heel specifieke groep mensen betrof, hebben de bevindingen ervan ook betekenis voor het werken met en voor veel andere groepen mensen in de domeinen van zorg en welzijn. Een van de aspecten daarvan betreft het politieke karakter van het werk van professionals, in die zin van dat werk ook betrekking heeft op de ordening van de samenleving.
- Publicaties over participatieve kunstpraktijken:
- Deze publicatie gaat over wat (participatieve) kunst kan betekenen in onze samenleving in transitie.
- www.urbanparadoxes.nl/category/publicaties
- Het artikel ‘Kunst om te vieren. Over de gemeenschappelijke uitdaging voor community-arts en kwartiermakers’ van Dirk Willem Postma (2013).
Leeractiviteit 9.13 De impact van community arts en sociaal-artistieke projecten op capabilities
Leeractiviteit 9.14 Ontwerp op cocreatieve wijze een niche of sociale vrijplaats
- Werkblad Methoden voor cocreatief ontwerpen binnen het kader van designthinking
- Methoden en oefeningen voor cocreatief samenwerken en ontwerpen volgens de vijf fasen van designthinking vind je hier.
- Werkblad Jureringsformulier niches met kwartiermaakactiviteiten
Leeractiviteit 9.15 Reflectie op het eigen transformatief leren
- Werkblad Reflector transformatief leren
- Verschillende filmpjes over inclusieprincipes:
- Dit filmpje over inclusieprincipes van organisatieantropoloog Jitske Kramer gaat over inclusieprincipes in een organisaties de het effect dat inclusie kan hebben.
- Op de website van corporate antropologe Jitske Kramer kun je verschillende andere filmpjes en informatie vinden over het belang en mogelijke effect van inclusie in teams en organisaties.
Om een deel van bovenstaand materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.