Rekenen-wiskunde en didactiek

Hoofdstuk 2 (onderbouw)

Tip 2.1 Sesamstraat en getalbegrip

Ben je benieuwd wat Sesamstraat allemaal doet om het getalbegrip van jonge kinderen te ontwikkelen? Lees eens het volgende artikel. Deze fragmenten bieden ook mooie aanknopingspunten voor interessante gesprekken met jonge kinderen in de klas.

Tip 2.2 Jonge kind: doelen rekenontwikkeling

Hier vind je een link naar een compleet overzicht van waar kinderen aan het eind van groep 1 mee in aanraking moeten zijn geweest en wat leerlingen van groep 2 zouden moeten kunnen.

Tip 2.3 Ontwerpschema voor doelgericht ontwerpen van hoeken

[volgt]

Tip 2.4 Samenvattend overzicht van de rekeninhouden voor het jonge kind

Hier vind je een samenvattend overzicht van de rekeninhouden voor het jonge kind gecategoriseerd op deze domeinen.

Tip 2.5 Jop en de periscoop

Laat leerlingen eens in een periscoop kijken. Wat zien ze als je hier doorheen kijkt? Waar zien ze dat terug? Zien ze dat je kunt zien wat naast je is, terwijl ze vooruit kijken? De leerkracht moet ze dit uiteraard niet in de mond leggen, maar hij stelt enkel vragen als: ‘Wat zie je? Hoe kan dat nou? En wat zie je als je hier kijkt? En wat zie je nu?’ Bij dat laatst zwaait hij even in de spiegel aan de andere kant van de periscoop. Zie voor een voorbeeld hiervan het filmpje ‘Jop en de periscoop’.

Tip 2.6 Project TalentenKracht

In het kader van het project TalentenKracht zijn veel filmpjes gemaakt waarin leerlingen ontdekkingen doen met interessante, voor hen onbekende materialen en voorwerpen. Je kunt deze filmpjes hier vinden.

Tip 2.7 Screeningsdocumenten

Bekijk eens de volgende screeningsdocumenten die je kunnen helpen bij het peilen en observeren van de rekenontwikkeling van kleuters.

Tip 2.8 Ik wil de maan

Hier kun je het volledige prentenboek Ik wil de Maan bestuderen.