Rekenen-wiskunde en didactiek

Hoofdstuk 3 (middenbouw)

Tip 3.1 Spellen voor op computer en tablet

Er zijn ook allerlei spellen voor op de computer en tablet te vinden via www.rekenweb.nl. Je kunt hier zoeken op niveau en onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld allerlei leuke spellen vinden voor optellen of aftrekken.

Tip 3.2 Flitsen van rekenrekbeelden

Hier vind je kaarten die je kunt gebruiken voor het flitsen van rekenrekbeelden.

Tip 3.3 Springen op de getallenlijn

Ben je niet bekend met springen op een denkbeeldige getallenlijn? Kijk eens naar dit filmpje.

Tip 3.4 Toetsen en drempelspelletjes

Door middel van toetsen en drempelspelletjes voor beschikbare rekenspellen en goede observaties kun je vaststellen welke basiskennis een leerling beheerst en welke nog niet. Je vindt de spelletjes hier.

Tip 3.5 School aan Zet

Kijk eens welke tips de kwaliteitskaarten van School aan Zet hebben voor de ondersteuning en begeleiding van zwakkere en sterkere rekenaars. Zo zijn er bijvoorbeeld kaarten ‘Durf te kiezen in doelen voor zwakke rekenaars’ en ‘Tips voor de verlengde instructie rekenen’. De kaarten kun je vinden op www.schoolaanzet.nl.

Tip 3.6 Niveaus van Bloom

Vraag je je af welke vragen je betere rekenaars moet stellen om hen uit te dagen of redeneren en bewijzen uit te lokken? Verdiep je dan eens in de niveaus van Bloom en probeer de leerlingen vragen te stellen op de niveaus evalueren en analyseren. De kwaliteitskaart ‘De kunst van het vragen stellen. Excellentiebevordering door middel van onderzoekend en ontwerpend leren’ van School aan Zet kan je kan je hierbij helpen.

Wil je meer weten over de niveaus van Bloom? Hier vind je meer informatie.

Tip 3.7 Leren van fouten maken

Leren van fouten maken? Kijk eens naar het filmpje My Favorite NO: Learning from Mistakes