Hoofdstuk 4 (bovenbouw)
Tip 4.1 Lijst met namen van grote getallen
Hier vind je de lijst van grote getallen. Zoek eens met leerlingen uit wat de systematiek hierachter is en de relatie met ons positiestelsel.
Tip 4.2 Flexmaat
In Volgens Bartjens (jaargang 36, 2016/2017, maart nummer 4 en mei nummer 5) wordt een nieuwe visualisatie van het metrieke stelsel beschreven: Flexmaat. De ontwerpers Uschi van der Velden en Pauline van Vliet hebben posters ontworpen die een doorgaande lijn van groep 3 tot en met groep 8 weergeven. De leerlingen leren hierdoor op een inzichtelijke manier in het metrieke stelsel te rekenen. Op www.vanderveldenonderwijsadvies.nl/flexmaat kun je meer informatie vinden over Flexmaat.
Download hier de posters:
Tip 4.3 Grote Rekendag
Laat je inspireren door het materiaal van de Grote Rekendag uit 2014.
Tip 4.4 De torens van Hanoi
Zoek het probleem van de torens van Hanoi op, bijvoorbeeld op nl.wikipedia.org/wiki/Torens_van_Hanoi. Toon aan dat dit probleem isomorf is met het graankorrelprobleem.
Tip 4.5 Computational thinking
In de handleiding van csunplugged.org, die gratis is te downloaden, staan heel veel mooie werkvormen en spelletjes die zeer geschikt zijn voor het basisonderwijs.
Tip 4.6 Codekinderen
- Op www.codekinderen.nl vind je een gratis lespakket en veel informatie over deze benadering van computational thinking.
- Op www.schoolbordportaal.nl/lespakket-codekinderen-kennisnet.html staan diverse verwijzingen naar de apps.
4.7 Inspirerend lesmateriaal
Kijk eens op de onderstaande websites en laat je inspireren.
- Allerlei zaken rond geld: bijvoorbeeld http://eurowijskids.nl of www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03353
- Allerlei spelletjes op Rekenweb
- Grafieken maken: gebruik Excel of www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/03397
- Spelen met binaire getallen: csunplugged.org
- De aarde en de zon: bijvoorbeeld www.fisme.science.uu.nl/rekenweb/groterekendag/2008/2008groep78.pdf
- Combinatoriek: bijvoorbeeld www.fi.uu.nl/toepassingen/12007/documents/TK1.pdf
- Spelletjes van www.mindresearch.org
- Meten in het museum: www.boijmans.nl/nl/589/kunstmaten