Rekenen-wiskunde en didactiek

Hoofdstuk 4 (bovenbouw)

Tip 4.1 Lijst met namen van grote getallen

Hier vind je de lijst van grote getallen. Zoek eens met leerlingen uit wat de systematiek hierachter is en de relatie met ons positiestelsel. 

Tip 4.2 Flexmaat

In Volgens Bartjens (jaargang 36, 2016/2017, maart nummer 4 en mei nummer 5) wordt een nieuwe visualisatie van het metrieke stelsel beschreven: Flexmaat. De ontwerpers Uschi van der Velden en Pauline van Vliet hebben posters ontworpen die een doorgaande lijn van groep 3 tot en met groep 8 weergeven. De leerlingen leren hierdoor op een inzichtelijke manier in het metrieke stelsel te rekenen. Op www.vanderveldenonderwijsadvies.nl/flexmaat kun je meer informatie vinden over Flexmaat.

Download hier de posters:

Tip 4.3 Grote Rekendag 

Laat je inspireren door het materiaal van de Grote Rekendag uit 2014. 

Tip 4.4 De torens van Hanoi

Zoek het probleem van de torens van Hanoi op, bijvoorbeeld op nl.wikipedia.org/wiki/Torens_van_Hanoi. Toon aan dat dit probleem isomorf is met het graankorrelprobleem.

Tip 4.5 Computational thinking

In de handleiding van csunplugged.org, die gratis is te downloaden, staan heel veel mooie werkvormen en spelletjes die zeer geschikt zijn voor het basisonderwijs.

Tip 4.6 Codekinderen

4.7 Inspirerend lesmateriaal

Kijk eens op de onderstaande websites en laat je inspireren.