Verder lezen en kijken
Aanvullende literatuur over de leefsituatie en leefwereld van jongeren:
- Metz, J., Sonneveld, J., & Rijnders, J. (2020). Hoe jongerenwerkers werken aan preventie. 22 keer 1 jaar jongerenwerk in de praktijk. Amsterdam: SWP.
- Crone, E. (2008). Het puberende brein. Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker/Prometheus.
- Hermes, J., Naber, P. & Dieleman, A. (red.). Leefwerelden van jongeren. Thuis, school, media en populaire cultuur (17-40). Bussum: Uitgeverij Coutinho.
- Jong, J.D. de (2007). Kapot moeilijk. Een etnografisch onderzoek naar opvallend delinquent groepsgedrag van ‘Marokkaanse’ jongens. Amsterdam: Aksant.
- Kooijmans, M. (2014). Het verhaal van Ravi. In B. Vogelvang e.a. (red.), Uit de pas, in de marge? ’s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Veiligheid.
- Nieuwenhuijzen, M. van (2010). De (h)erkenning van jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: SWP.
- Nijhof, K., & Engels, R. (2015). Meisjes in zorg. Signalering, preventie en behandeling. Amsterdam: SWP.
Filmdocumentaire Rize van David LaChapelle (2005). In deze filmdocumentaire vertellen straatjongens uit de sloppenwijken in Los Angeles hoe ze door dance battles op straat een andere leven hebben opgebouwd, zonder criminaliteit.
Aflevering Wij zitten vast van BNN (vanaf minuut 30). Dit fragment biedt inspiratie voor talentgerichte werkers die in gedwongen kader de talentgerichte benadering willen toepassen. Het fragment illustreert hoe jongeren in detentie werken aan hun talentontwikkeling.