Tekststructuur

Stap 7

De vraag uit het boek (+ antwoord)

Wat leer je ervan als je een tekst terugkrijgt met verbeteringen?

Als je voor je begint met schrijven een schrijfplan maakt en dat bespreekt met een gelijkgestemde, dan heeft dat wetenschappelijk aantoonbaar effect. De kans is groot dat je tekst er beter van wordt (Van den Bergh, 2014).

Als je van anderen te horen krijgt wat ze goed vinden aan je tekst, dan kan dat je enorm helpen, helemaal als je die feedback van meer lezers krijgt. Er is een stroming in de psychologie, de positieve psychologie, waartoe mensen als Martin Seligman en David Cooperrider worden gerekend, die onderzoeken wat het effect is als je feedback niet alleen richt op wat er beter kan, maar juist ook op wat er goed is.

Als je een tekst terugkrijgt vol met strepen en in de kantlijn gekrabbelde opmerkingen bij fouten in de tekst, dan heeft dat geen wetenschappelijk aantoonbaar effect op je schrijfvaardigheid. Bij feedback zijn twee dingen van belang. Ten eerste gaat je schrijfvaardigheid eerder vooruit als de feedbackgever niet op alle aspecten feedback geeft, maar zich beperkt tot een of enkele aspecten. Ten tweede gaat de schrijfvaardigheid eerder vooruit als je direct iets met de feedback doet (Van den Bergh, 2014).