Hoofdstuk 4
Hier vind je het materiaal waarnaar in hoofdstuk 4 wordt verwezen.
Bij paragraaf 4.1
- Filmpje over de gevolgen van online pesten (3:45 minuten)
- Fragment uit het NOS Journaal over de manier waarop meisjes online exposed worden (16 december 2017; 2:51 minuten). Er worden verhalen verzonnen om meisjes zwart te maken, en dat levert op allerlei manieren problemen voor hen op.
- Opdracht: Bespreek in groepjes of je zelf wel eens cyberpesten hebt meegemaakt. Wat gebeurde er toen, hoe heb je gereageerd, hoe is dat afgelopen? In hoeverre werd er aandacht aan besteed en door wie? Wat had er volgens jou moeten gebeuren? Wat kan er in de casussen van de filmfragmenten gebeuren? Zoek eens uit waar men terecht kan voor hulp.
- Een link naar materialen en een game die je kunt inzetten om met kinderen met het thema cyberpesten aan de slag te gaan.
- Opdracht: Ga in groepjes met de materialen aan de slag.
- Filmpje over wat kinderen moeten doen als ze gepest worden (2:24 minuten)
- Op deze website vind je links naar diverse hulpmiddelen, zoals de publicatie Actieplan sociale veiligheid op school en het formulier Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten.
Bij paragraaf 4.2
- Twee filmpjes met uitleg over grooming. Bekijk deze ter oriëntatie op het thema.
- Altijd Wat Wijzer: Wat is grooming? (2:08 minuten)
- Vlog van Irma Schijf: Hoe bescherm ik mijn kind tegen grooming? Gesprek met Solange Jacobsen (12:18 minuten)
- Interview met Remco Pijpers over grooming en hoe je hiermee om kunt gaan
- Methodiek van de in grooming gespecialiseerde organisatie Pretty Woman
- Opdracht: Verdeel de groep in vier groepjes. Bereid per groep een posterpresentatie van een van de pijlers voor, presenteer deze kort aan elkaar en plak ze op de muur.
Bij paragraaf 4.3
- Filmpje ter oriëntatie op het thema sexting (Spuiten en slikken, 1:36 minuten)
Bij paragraaf 4.4
- Filmpje over de aantrekkingskracht van de smartphone (5:25 minuten)
- Opdracht bij het filmpje: Bespreek met elkaar je eigen smartphonegebruik. Herken je de technieken waarover Tristan Harris sprak in zijn TED Talk bij paragraaf 3.3?
- De CIUS-vragenlijst: test je eigen gamegedrag
- Filmpje over gameverslaving (NOS, 2:38 minuten)
- Bijbehorende test: Test je gamegedrag
- Kijk op www.gameninfo.nl/publiek/kind-gamen/gameornogame naar de filmpjes over een gezin met gamende kinderen vanuit verschillende gezinsperspectieven.
- Opdracht: Bespreek de volgende casus in tweetallen. Stel, je komt als sociaal werker bij een gezin en je ziet een van de zonen steeds gamen. Wat zou jij doen? Hoe maak je zijn gedrag bespreekbaar en hoe zorg je voor goede aansluiting bij de doelgroep (ouders en kind)? Wanneer is gamen problematisch en wanneer hoort/past dit nog bij ontwikkelingsfase? Hierbij is het belangrijk om de soort game en de beleving in kaart te brengen.
Bij paragraaf 4.5
Bij paragraaf 4.6
- Voorbeelden van cursussen/digitale middelen om in te zetten in het sociaal werk:
Bij paragraaf 4.7
- Drie filmpjes ter oriëntatie op het thema privacy en veiligheid
- Social Media Experiment (3:42 minuten)
- Je deelt meer dan je weet (campagne Veilig internetten, 3:30 minuten)
- Amazing mind reader reveals his 'gift' (2:28 minuten)
- Bijbehorende opdracht: Zoek jezelf op het internet. Breng eens in kaart wat in jouw online profiel aantrekkelijk kan zijn voor anderen (denk bijvoorbeeld aan reclame, maar ook aan criminelen). Wie heeft toegang tot je netwerken en waar zitten je zwakke plekken, denk je?
- Filmpje over hoe identiteitsdiefstal werkt (2:15 minuten)
- Filmpje over hacking (3:38 minuten)
- Filmpje over phishing (3:20 minuten)
- Filmpje over hoe je via valse websites of apps opgelicht kunt worden
- Tips met betrekking tot digitale privacy en veiligheid
- www.veiliginternetten.nl
- https://laatjeniethackmaken.nl
- 7 tips voor veilig internetten (Programmeerclub, 1:22 minuten)
- 10 tips om veilig te internetten (Consumentenbond, 3:29 minuten)
- 10 tips van de politie voor veilig internet (Politie Amsterdam, 3:05 minuten)
Eindopdracht bij hoofdstuk 4
Maak de eindopdracht bij hoofdstuk 4 voor jezelf of in tweetallen.