Sociaal werk in de digitale samenleving

Hoofdstuk 4

Hier vind je het materiaal waarnaar in hoofdstuk 4 wordt verwezen. 

Bij paragraaf 4.1

  • Filmpje over de gevolgen van online pesten (3:45 minuten)
  • Fragment uit het NOS Journaal over de manier waarop meisjes online exposed worden (16 december 2017; 2:51 minuten). Er worden verhalen verzonnen om meisjes zwart te maken, en dat levert op allerlei manieren problemen voor hen op. 
    • Opdracht: Bespreek in groepjes of je zelf wel eens cyberpesten hebt meegemaakt. Wat gebeurde er toen, hoe heb je gereageerd, hoe is dat afgelopen? In hoeverre werd er aandacht aan besteed en door wie? Wat had er volgens jou moeten gebeuren? Wat kan er in de casussen van de filmfragmenten gebeuren? Zoek eens uit waar men terecht kan voor hulp.
  • Een link naar materialen en een game die je kunt inzetten om met kinderen met het thema cyberpesten aan de slag te gaan. 
    • Opdracht: Ga in groepjes met de materialen aan de slag. 

Bij paragraaf 4.2 

Bij paragraaf 4.3

Bij paragraaf 4.4 

  • Opdracht: Bespreek de volgende casus in tweetallen. Stel, je komt als sociaal werker bij een gezin en je ziet een van de zonen steeds gamen. Wat zou jij doen? Hoe maak je zijn gedrag bespreekbaar en hoe zorg je voor goede aansluiting bij de doelgroep (ouders en kind)? Wanneer is gamen problematisch en wanneer hoort/past dit nog bij ontwikkelingsfase? Hierbij is het belangrijk om de soort game en de beleving in kaart te brengen.

Bij paragraaf 4.5 

Bij paragraaf 4.6 

Bij paragraaf 4.7

Eindopdracht bij hoofdstuk 4 

Maak de eindopdracht bij hoofdstuk 4 voor jezelf of in tweetallen.