Hoofdstuk 6
Hier vind je materiaal waarnaar in hoofdstuk 6 wordt verwezen.
Bij paragraaf 6.1
- Filmpje ter oriëntatie op het thema 'sociale inclusie en het bevorderen van sociaal functioneren': vlog van Jelle de Boer voor Movisie over de inzet van technologie in het sociale domein (7:22 minuten). Vanaf 3:45 minuten is Jelle in gesprek met Fleur. Zij vertelt over hoe internettechnologie ondersteunend werkt in de wijk. Aan het eind van het filmpje geeft zij een opdracht. Voer deze uit.
- Opdracht 'digitale platformen'
- Het filmpje met uitleg over het stappenplan Digitaal Sociaal Werk:
- Filmpje 'IWP Vossenjacht Serious game voor ouderen' (2:34 minuten)
- Meer informatie over de game Actief op Jacht
- Opdracht: Zoek eens op internet een game ter bevordering van sociale inclusie. Hoe en bij wie zou je dit kunnen inzetten?
Bij paragraaf 6.2
- Filmpjes met voorbeelden van manieren om mensen te bereiken:
- Appke, een app van Jeugd- en Jongerenwerk van Pijnacker-Nootdorp (2:33 minuten)
- Digitale wijkagent Boudewijn Mayeur (Politie Limburg, 2:38 minuten)
- Opdracht: Bespreek met elkaar wat de meerwaarde is van het zichtbaar zijn op internet door een professional. Bespreek ook de nadelen met elkaar.
- Voorbeelden van cursussen en zelftests:
- Links naar filmpjes van influencers in de zorg:
- Sjoerd gaat abseilen van de Euromast (3:19 minuten)
- Mathijs neemt afscheid van Theater Totaal (13:30 minuten)
- Jordy gaat voor 'huisje, boompje, beestje' (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, 2:49 minuten)
- Opdracht: Bekijk of er binnen de organisatie waar je stageloopt ook zo’n filmpje gemaakt is of zou kunnen worden. Hoe zou dat eruitzien? Wat zou dat betekenen voor de organisatie?
- Sjoerd gaat abseilen van de Euromast (3:19 minuten)
- Oefenen met het vijffasenmodel
- Reflectieopdracht
Bij paragraaf 6.3
- Participatieplatform: www.wehelpen.nl
- Jouw Omgeving
- filmpje van hulpverlener in gesprek over online cliëntplatform (PsyNet, 3:34 minuten)
- Vlog van Jelle de Boer (6:12 minuten)
- Opdracht: Bespreek in tweetallen: heb je nu meer zicht gekregen op wijkgericht werken? Wat vind je van zijn vlogs? Zijn ze uitnodigend? Maken ze enthousiast? Maak eens zelf een vlog over je studie.
Bij paragraaf 6.4
- Filmpje over totstandkoming online cursus Grip op je Dip (9:59 minuten)
- aantal filmpjes met voorbeelden van sociale robot, VR en een app
- de minidocumentaire 'Een zorgrobot als vriendin' (2:26 minuten)
- Hier vind je het filmpje van de Vraagapp
- Hier vind je het filmpje Huiselijk geweld: zo ervaart een 7 jarig kind huiselijk geweld
- de minidocumentaire 'Een zorgrobot als vriendin' (2:26 minuten)
- toelichting op Design Thinking, met instrumenten om te gebruiken bij de vijf fasen waaruit de benadering bestaat.
- Opdracht: Lees de toelichting en bekijk het filmpje. Ga in groepjes aan de slag met de bijbehorende opdracht. Werk in groepjes aan een idee voor een VR toepassing volgens de fasen van Design Thinking.
Bij paragraaf 6.5
- Filmpje van VIVA-zorggroep met opdracht ter oriëntatie op het thema
- VIVA- zorggroep maakt gebruik van diverse digitale middelen om het primaire proces te ondersteunen. Bespreek met elkaar: Welke digitale middelen herken je? Wat vind je van de afspraken die gemaakt zijn? Heb jij op het werk of op stage ook een sociale media beleid? Op welke manier zou je je organisatie hierin kunnen ondersteunen? Bekijk de stappen in het boek.
- Opdracht AVG
- link naar informatie over AVG
- link naar aantal filmpjes, vlogger in de zorg die ethische dilemma's tegenkomt bij inzetten van digitale middelen & maak de opdracht www.sofiesleerreis.nl de filmpjes van Sofies leerreis.
- Opdracht: in filmpje 2 worden enkele ethische dilemma’s bij het inzetten van technologie besproken. Probeer eens zo’n dilemma uit te werken aan de hand van het stappenplan bij ethische dilemma’s.
Eindopdracht hoofdstuk: aan de slag met het stappenplan DSW
Hier vind je het stappenplan Digitaal Sociaal Werk. Neem dit stappenplan mee naar de organisatie waar je stage loopt of kijk rond bij je opleiding. Met welk digitaal middel wordt gewerkt? Doorloop aan de hand van de criteria het stappenplan, zijn er nog onbeantwoorde vragen die nader onderzoek behoeven?