Handboek Nederlands als tweede taal

Hoofdstuk 9

Opdracht 17

Bij opdracht 5 van paragraaf 9.3 werden vier schrijfproducten gepresenteerd. Bij die opdracht heb je bepaald of er voor deze cursisten aandacht moest zijn voor aspecten van het schrijfproces (samenhang en structuur aanbrengen en lezersgericht schrijven) óf dat uitbreiding van de linguïstische competenties kon volstaan. Gebruik deze teksten opnieuw voor deze opdracht.

Download de teksten.

Opdracht
We geven hier eerst een omschrijving van het niveau:
De cursisten hebben allen het Staatsexamen NT2-II gehaald. Ze zijn al geruime tijd in Nederland en willen vooral hun spreek- en schrijfvaardigheid op een hoger plan brengen. Hun grote wens is: spreken en schrijven als een Nederlander.

Lees de teksten opnieuw door en bepaal dan met welk correctiemodel je deze teksten zou nakijken: met het model uit kader 9.11, het model uit kader 9.12 of misschien met beide. Geef vervolgens de feedback.

Download de correctiemodellen.

Opdracht 18

In het eerste filmpje voeren enkele cursisten uit de cursus ‘Spreken en schrijven voor vergevorderden’ een gesprek over de feedback die ze van de docent verwachten.

  • Bekijk het eerste filmpje.

 

De laatste cursist die aan het woord is in het eerste filmpje, verbaast zich over het feit dat er soms een directe correctie werd gegeven. Deze observatie maakt het belang van communicatie over de feedback duidelijk (zie paragraaf 9.8.4).

Vragen
Wat vinden deze cursisten vooral belangrijk: inhoudelijk commentaar of feedback bij de vorm? Wordt uit het gesprek duidelijk wat precies wordt bedoeld met inhoud en wat met vorm? De cursisten doen specifieke uitspraken over feedback bij ‘onduidelijkheid’ in teksten. Zal de docent die feedback geeft bij onduidelijke passages niet toch uitkomen op beoordelen van ‘inhoud’?

In de volgende filmpjes staat de vraag centraal: hoe pakte je de correctie van je teksten aan? Daarbij wordt gerefereerd aan het correctiemodel dat in paragraaf 9.8.3 te vinden is. De cursisten spreken over ‘nummers’ wanneer ze het over de correctiecodes hebben.

  • Bekijk het tweede filmpje.


  • Bekijk het derde filmpje.


  • Bekijk het vierde filmpje.

 

Vragen
Waren de cursisten voldoende gemotiveerd om hun teksten, met de meestal in indirecte vorm gegoten feedback, te verbeteren? Hoe pakten ze de correctie aan? Welke fouten blijken ze zelf te kunnen verbeteren, welke niet? Hebben de cursisten zicht gekregen op de soort fouten die ze maken en bespeuren ze ook vooruitgang? Hoe beoordelen de cursisten over het algemeen het werken met indirecte feedback?

Markin

Feedback geven op teksten

Hier kun je een voorbeeld bekijken van een tekst die is nagekeken met het digitale feedbackmodel Markin. De cursist ontvangt deze tekst via de mail retour. (Klik op de sterretjes om de aanduiding van de fout te zien of op 'kleurenprint weergave' of 'zwart-wit print weergave' om alle aanduidingen van de fouten te zien.)

Bekijk de voorbeeldtekst.

In de volgende handleiding van Markin kun je lezen wat het programma precies inhoudt.

Bekijk de handleiding.

Kader 9.13

Beoordelen van manieren van feedback geven.

Je kunt de lijst uitbreiden of aanpassen.