Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 5

  • Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal. (2017). Portfolio ‘Competent NT2-docent’. Te raadplegen op bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment (scroll naar ‘Bekwaamheidsportfolio’)
    In de bijlagen bij dit porfolio vind je de formulieren die je kunt gebruiken bij het observeren van een les van een collega.

  • Bossers, B. (2016). Bijblijven, beter worden. B4. Les, 34(198), 32-34.
    In dit artikel gaat de auteur in op competentie B4 en doet hij aanbevelingen voor bijvoorbeeld de literatuur: welke boeken moeten er op je plank staan als NT2-docent?

  • Geerts, W. & Kralingen, R. van (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho.
    In deel D, ‘Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?’, is een interessante paragraaf te vinden over reflectie, het belang ervan en manieren om te reflecteren.

  • Kerkhoff, A. & Poelmans, P. (2017). Zeven kenmerken van bekwame NT2-docenten. In S. Verhallen (red.), Vakwerk 11, Achtergronden van de NT2-lespraktijk (55-62). Amsterdam: BVNT2.
    In dit artikel schetsen de auteurs zeven kenmerken van bekwame NT2-docenten, zoals vakmanschap, samenwerken en passie