Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal. (2017). Portfolio ‘Competent NT2-docent’. Te raadplegen op bvnt2.org/certificering-scholing/certificering-evc-assessment (scroll naar ‘Bekwaamheidsportfolio’) In de bijlagen bij dit porfolio vind je de formulieren die je kunt gebruiken bij het observeren van een les van een collega.
Bossers, B. (2016). Bijblijven, beter worden. B4. Les, 34(198), 32-34. In dit artikel gaat de auteur in op competentie B4 en doet hij aanbevelingen voor bijvoorbeeld de literatuur: welke boeken moeten er op je plank staan als NT2-docent?
Geerts, W. & Kralingen, R. van (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Coutinho. In deel D, ‘Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?’, is een interessante paragraaf te vinden over reflectie, het belang ervan en manieren om te reflecteren.
Kerkhoff, A. & Poelmans, P. (2017). Zeven kenmerken van bekwame NT2-docenten. In S. Verhallen (red.), Vakwerk 11, Achtergronden van de NT2-lespraktijk (55-62). Amsterdam: BVNT2. In dit artikel schetsen de auteurs zeven kenmerken van bekwame NT2-docenten, zoals vakmanschap, samenwerken en passie