Recht doen aan sociale professionals

Hoofdstuk 8

  1. Tessa is een 15-jarige puber die al redelijk actief is op seksueel gebied. Zij heeft sinds acht maanden een vriend waarmee zij lief en leed deelt. Haar ouders zijn er niet blij mee, maar vinden dat Tessa zelf moet ervaren waar haar grenzen liggen. Als Tessa zwanger raakt en bevalt van een gezonde baby, staat de wereld van Tessa en haar vriend, maar ook die van hun ouders op z’n kop. Jij komt als sociale professional in contact met Tessa en zij vraagt jou om advies.
    Schrijf in maximaal 250 woorden een advies aan Tessa, waarin de volgende begrippen voorkomen: juridisch ouder, gezag, vader, hulpverlening en mensenrechten.
     
  2. Je maakt als sociale professional kennis met een jonge vrouw die kort geleden is gehuwd en geen kinderen heeft. In het gesprek komt al snel naar voren dat het thuis niet goed gaat en er sprake is van huiselijk geweld. Haar man vernedert haar, beledigt haar en behandelt haar als een vod. De vrouw wil hulp, wil dat dit gaat stoppen, maar wil niet dat je er met haar man over spreekt. Ze is bang voor mogelijke repercussies en vraagt jou wat nu verstandig is om te doen.
    Wat ga je haar zeggen? Formuleer in je antwoord de afweging die je maakt om het huiselijk geweld wel of niet bespreekbaar te maken en geef aan hoe je de vrouw in je overwegingen tracht mee te nemen.
     
  3. Je werkt als sociale professional in een wijkteam, waar je in contact komt met Mandy, een 45-jarige vrouw die nu eindelijk de stap heeft gezet om een echtscheidingsprocedure in gang te zetten. Maar ze weet niet waar te beginnen en hoopt dat jij haar op weg kunt helpen. Geef aan wat zij van jou als sociale professional kan verwachten en waar jouw grenzen liggen.
    Hoe zorg je ervoor dat zij zich voldoende geïnformeerd weet als zij de deur uitstapt? Betrek je er andere professionals bij, zo ja, wie; zo nee, waarom niet? Blijft het bij een eenmalig contact of maak je nieuwe afspraken met haar? Beargumenteer je antwoord.