Hoofdstuk 2
Paragraaf 2.1
- Van den Bergh, 2018
Lees meer over de pedagogische grondhouding bij het begeleiden van actief leren in de lectorale rede van Linda van den Bergh: Waarderen van diversiteit in het onderwijs (Fontys Hogescholen, Tilburg).
Download de pdf. - Overzicht van het communiceren van lage en hoge verwachtingen
Download de pdf. - Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (NRO)
Een publicatie voor het onderwijs van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
Download de publicatie.
Paragraaf 2.2
- Aan de slag: checklist Autonomieondersteuning
Download de pdf. - Aan de slag: checklist Pedagogische tact
Download de pdf. - Aan de slag: checklist Bijdragen aan competentiegevoel
Download de pdf. - Meer over scaffolding op Leraar24
Ga naar de website.
Paragraaf 2.3
- Toolbox voor het formatief evalueren in het voortgezet onderwijs.
Deze toolbox hoort bij de publicatie Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek van Surma et al. (2019).
Ga naar de toolbox.
Lees meer over de toolbox.
Download de publicatie Wijze lessen. - Formatief evalueren: wat, wanneer en hoe? (NRO)
Download de pdf.