Creativiteit als uitdaging in sociaal werk

Hoofdstuk 11

Hier vind je het materiaal waarnaar in hoofdstuk 11 wordt verwezen. 

Bij paragraaf 11.1: Studenten en vluchtelingen

Nijmeegse studenten hebben een bijzondere band opgebouwd met hun buren in Lent: een groep Eritrese vluchtelingen. Ze eten samen, gaan samen naar festivals, en protesteren samen. In dit filmpje staan ze samen op de barricaden. 

Bij paragraaf 11.2: 

  • Reframen
    Dit filmpje (gemaakt door reclamebureau Viral Spiral) is een sterk voorbeeld van de kracht van taal en van reframen. Het gaat niet om wat je zegt, maar om de manier waarop je het zegt. 
  • De methode-Saïd
    De casus van de methode-Saïd verkent de grenzen van cocreatie. Lees hier het hele artikel. 
    In de casus vind je een vorm van cocreatie die niet helemaal past in figuur 11.1, waarin vier vormen van cocreatie worden gegeven. Bespreek de casus in je groep. Welke elementen in deze casus passen bij cocreatie en welke niet? Waarom zou je dit wel/niet cocreatie noemen? De methode-Saïd roept ook de vraag op hoe cultuurbepaald cocreatie en soortgelijke manieren van samenwerken zijn.

 Bij paragraaf 11.3.2: 

  • Talking stick
    In dit filmpje licht Stephen Covey toe wat het geheim van de talking stick is. 
  • Visualiseren van informatie
    De organisatie Getekend Verslag is opgezet door Ageeth van der Veen. Volgens haar is visualiseren niet alleen in te zetten als vorm van verslaglegging bij congressen, maar ook als een instrument in trainingen, coaching en verandertrajecten. Inspiratie en leestips vind je via deze link.
    Wie meer met verhalen en beeldende metaforen aan de slag wil, kan terecht bij de Vertelacademie
  • Oefenen met een pittige maar veilige vorm van dialogiseren: in dialoog met reaguurders
    Reaguurders zijn mensen die op internet reageren op berichten van anderen op een stellige, emotionele en ongenuanceerde manier, waarbij de mening van de ander veroordeeld wordt. Kies een onderwerp waar je zelf een duidelijke mening over hebt (bijvoorbeeld vluchtelingen of Zwarte Piet) en zoek dan reaguurders die het tegenovergestelde vinden. Probeer ze te begrijpen of in ieder geval niet te veroordelen. Stel vragen. Probeer oprecht nieuwsgierig te zijn. Kijk wat er gebeurt als je je oordeel uitstelt en je je empathisch opstelt. Lukt het om echt contact te maken?
  • Zes denkhoeden van De Bono
    De zes denkhoeden van De Bono zijn een manier om verschillende perspectieven op tafel te krijgen en heel geschikt om structureel op andere manieren naar de werkelijkheid te kijken. Een korte omschrijving vind je hier. Bekijk ook dit filmpje met uitleg over de zes denkhoeden.
    Je kunt de hoeden ook gebruiken om consequent een perspectief als groep in te nemen door bijvoorbeeld met zijn allen de zwarte hoed op te zetten en te bedenken wat er allemaal mis zou kunnen gaan. Je gebruikt de hoedenmethode dan om de kracht van dat perspectief te onderzoeken. Dat kan bevrijdend werken als er bijvoorbeeld een taboe is op negatief denken binnen de groep.
  • Dialooginterviews
    Maak gebruik van dialooginterviews zoals die door Scharmer beschreven worden in Theorie U. In dit document vind je een handleiding voor en voorbeelden van interviewvragen die je uiteraard kunt aanpassen op je eigen situatie.