Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs

Verder lezen

Paragraaf 1.2

Meer over de doorlopende leeslijn kun je vinden in:

  • Dormolen, M. van et al. (2005). De doorgaande leeslijn 0-18 jaar. Amsterdam: Oxford House.

Paragraaf 1.2.5

Wittes niveaumodel wordt verder toegelicht in paragraaf 2.4.1. Als je meer wilt weten, zijn de volgende publicaties interessant:

  • Witte, T. (2008). Het oog van de meester: een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Delft: Eburon.
  • Witte, T., Rijlaarsdam, G., & Schram, D. (2009). Naar een gestructureerd curriculum voor het literatuuronderwijs. Levende Talen Tijdschrift, 10(2), 24-34.
  • Witte, T., Rijlaarsdam, G. & Schram, D. (2012). An empirically grounded theory of literary development: Teachers’ pedagogical content knowledge on literary development in upper secondary education. L1-Educational Studies in language and Literature, 12, 1-3.

Paragraaf 1.3.4

Over leesgedrag vind je meer op www.leesmonitor.nu/nl en bij Huysmans, 2013:

  • Huysmans, F. (2013). Van woordjes naar wereldliteratuur: de leeswereld van kinderen van 7-15 jaar. Amsterdam: Stichting Lezen.

Paragraaf 1.4.2

Paran geeft focusopties bij literatuur voor docenten:

  • Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language teaching, 41(4), 465-496.

Paragraaf 1.4.4

Voor inhoudsgericht werken (via CLIL) is interessant:

  • Dale, L., & Tanner, R. (2012). CLIL Activities; A resource for subject and language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Taalverwerving via literatuur bepleit Bedi, 2011:

  • Bedi, K.K. (2011). Language Acquisition Through Literature Promotes Creativity and Thinking Skill. The Criterion: An International Journal in English, 2(2), 1-6.

Paragraaf 1.6.3

Voor vrij lezen bij Engels bestaan catalogi, quizmateriaal, hulpmiddelen om het gelezen aantal woorden bij te houden en ook tempotoetsen (http://mreader.org, www.er-central.com). Ook het Edinburgh Project on Extensive Reading (http://erfoundation.org/wordpress) en The Extensive Reading Foundation (http://erfoundation.org/wordpress) bieden materiaal. Pilgreen helpt bij het opzetten van een programma:

  • Pilgreen, J. (2000). The SSR Handbook: How to Organize and Manage a Sustained Silent Reading Program. Portsmouth, NH: Heinemann.

Paragraaf 1.6.4

Over reading apprenticeship en buddyreading vertelt Schoenbach et al., 2012 meer:

  • Schoenbach, R., Greenleaf, C. & Murphy, L. (2012). Reading for understanding: how reading apprenticeship improves disciplinary learning in secondary and college classrooms. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley imprint.

Paragraaf 1.7

Over formatieve evaluatie kun je meer vinden bij De Jong, 2016:

  • Jong, K. de (2016). Formatief evalueren. Meer leerlingbetrokkenheid en betere resultaten. Levende Talen Magazine 103(4), 16-19.

Lees over Pecha Kucha’s De Bonth, 2014:

  • Bonth, R. de (2014).’Prietpraat’. Pecha Kucha’s in het literatuuronderwijs. Levende Talen Magazine, 101(8), 4-8.