Verder lezen
Algemeen
Voor differentiatiemogelijkheden, ook met literaire vormen (onder andere soapscène, scenario, popsong) kun je terecht bij:
Keijzer, J., Verheggen, J. & Gils, D. van (2016). Differentiëren in het talenonderwijs. Kleine ingrepen, grote effecten. Bussum: Coutinho.
Paragraaf 3.4.1
Als je actuele songs wilt inzetten, kun je zelf op zoek gaan op het internet. Voor het vto zijn verzamelingen van diverse liedjes van verschillende niveaus bijeengebracht die je als docent kunt gebruiken.
- In de reeks Zwischendurch mal... (Uitgeverij Hueber) is een deel over Lieder verschenen waarin liederen centraal staan met oefeningen die aan allerlei grammaticale verschijnselen zijn gekoppeld.
- Op www.songsforteaching.com vind je eenvoudige Engelse liederen die aan thema’s en structuren (bijvoorbeeld ‘vowelsoundsamba’) zijn gekoppeld.
- Op http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/kijken-en-luisteren/songs/ vind je een selectie hedendaagse songs met gatenteksten.
- Op www.fluentu.com/spanish vind je een reeks van muziekvideo’s en allerlei tips.
- De site http://franse-chansons.jouwpagina.nl biedt een keuze uit Franse liederen.
Paragraaf 3.4.4
- Op www.litteratureaudio.com vind je gratis Franse audioboeken, zoals Le Grand Meaulnes (1913) van Alain-Fournier (8 uur luistertijd, 218 pagina’s).
- De site http://librivox.org biedt gratis Engelstalige luisterboeken.
Paragraaf 3.4.6
Op A1- en A2-niveau vormt het hoorspel Radio D een audiotaalcursus met literaire structuren (52 afleveringen van 15 minuten).
Paragraaf 3.5.13
Anita and me (Meera Syal, 1996, verfilmd in 2002) wordt als voorbeeld voor een dilemma-analyse gebruikt in:
- Delanoy, W. (2004). Rezeptionsasthetik und Task-Based-Learning am Beispiel von Meera Syals Roman Anita and Me. In L. Bredella, W. Delanoy & C. Surkamp (Eds.), Literaturdidaktik im Dialog, 147-179. Tubingen: Gunter Narr.
Paragraaf 3.6.2
Voor het schrijven van gedichten (in het Engels) kun je inspiratie vinden in:
- Spiro, J. (2004). Creative poetry writing. Oxford: Oxford UP.