Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 1

  • Verboog, M. (2017, 30 augustus). Help! Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de klas. Te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-35-0-22/Help-Mijn-cursisten-spreken-geen-Nederlands-buiten-de-klas
    Margreet Verboog geeft randvoorwaarden die ervoor zorgen dat buitenschoolse opdrachten slagen. Ook verwijst ze in het artikel naar een website met veel buitenschoolse opdrachten.

  • Verboog, M. & Gunawan, D. (2007). Taal leren op maat. Effectief lesgeven aan NT2-cursisten. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 4 staan alle manieren opgesomd om cursisten taal buiten de les te laten gebruiken.

  • Voort, C. van der (2008). Relatie binnen- en buitenschools leren: hoe dan? Les, 26(153), 40-41.
    In dit artikel wordt het punt aangekaart hoe je de wisselwerking tussen binnenschools en buitenschools leren kunt vormgeven.

  • Zoon, J. (2017, 5 april). ‘Is koken ook een talent?’ Organiseer een talentenmarkt! Te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-35-0-9/Is-koken-ook-een-talent
    De buitenschoolse opdrachten nemen hier de vorm aan van een talentenmarkt, om de cursisten te laten zien wat ze allemaal al in hun mars hebben en hoe ze die talenten kunnen gebruiken bij buitenschoolse activiteiten.