Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 1

  • Berben, M. & Teeseling, M. van (2014). Differentiëren is te leren! Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.
    In dit boek leggen de auteurs onder meer uit hoe je kunt differentiëren in instructie, leerstof, leertijd en op grond van leervoorkeuren.

  • Berntsen, A. (2018). Heel NT2-land differentieert. Kant-en-klare lessen afwisselen met twee- of driegangenmenu. Les, 36(205), 28-31.
    De auteur bespreekt het boek Differentiëren in het talenonderwijs, kleine ingrepen, grote effecten en geeft hiermee een aanzet om te differentiëren.

  • Houben, L. (2015). Maak het verschil! Differentiatie en ondersteuning in de NT2-klas. In B. Bossers (red.), Klassiek vakwerk II. Achtergronden van het NT2-onderwijs. De beste artikelen uit Vakwerk 5-9 (pp. 27-44). Amsterdam: Boom uitgevers.
    In dit artikel schetst Lies Houben hoe je goed voor, tijdens en na de les kunt differentiëren.

  • Keijzer, J., Verheggen, K. & Gils, D. van (2016). Differentiëren in het talenonderwijs. Kleine ingrepen, grote effecten. Bussum: Coutinho.
    In dit boek vind je veel werkvormen en opdrachten bij de verschillende vaardigheden, waarbij aangegeven is hoe je erbij kunt differentiëren.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2017). NT2-cahier differentiëren. In tien stappen naar gedifferentieerd lesgeven in een heterogene NT2-groep. Amsterdam: Boom uitgevers.
    In dit cahier beschrijven we in een stappenplan hoe je succesvol kunt differentiëren in een heterogene groep.

  • Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers.
    Lidy Zijlmans beschrijft in hoofdstuk 6 op welke manieren je kunt differentiëren.