Berben, M. & Teeseling, M. van (2014). Differentiëren is te leren! Omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS. In dit boek leggen de auteurs onder meer uit hoe je kunt differentiëren in instructie, leerstof, leertijd en op grond van leervoorkeuren.
Berntsen, A. (2018). Heel NT2-land differentieert. Kant-en-klare lessen afwisselen met twee- of driegangenmenu. Les, 36(205), 28-31. De auteur bespreekt het boek Differentiëren in het talenonderwijs, kleine ingrepen, grote effecten en geeft hiermee een aanzet om te differentiëren.
Houben, L. (2015). Maak het verschil! Differentiatie en ondersteuning in de NT2-klas. In B. Bossers (red.), Klassiek vakwerk II. Achtergronden van het NT2-onderwijs. De beste artikelen uit Vakwerk 5-9 (pp. 27-44). Amsterdam: Boom uitgevers. In dit artikel schetst Lies Houben hoe je goed voor, tijdens en na de les kunt differentiëren.
Keijzer, J., Verheggen, K. & Gils, D. van (2016). Differentiëren in het talenonderwijs. Kleine ingrepen, grote effecten. Bussum: Coutinho. In dit boek vind je veel werkvormen en opdrachten bij de verschillende vaardigheden, waarbij aangegeven is hoe je erbij kunt differentiëren.
Olijhoek, V. & Valk, A. (2017). NT2-cahier differentiëren. In tien stappen naar gedifferentieerd lesgeven in een heterogene NT2-groep. Amsterdam: Boom uitgevers. In dit cahier beschrijven we in een stappenplan hoe je succesvol kunt differentiëren in een heterogene groep.
Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers. Lidy Zijlmans beschrijft in hoofdstuk 6 op welke manieren je kunt differentiëren.