Bespreekbaar maken van seksualiteit en intimiteit

Hoofdstuk 7

  1. Welke factoren op individueel en omgevingsniveau dragen bij aan ongezond of risicovol seksueel gedrag en welke factoren dragen bij aan een gezonde seksuele ontwikkeling?

  2. Waar zou volgens de auteurs van dit hoofdstuk in de professionele begeleiding bij jongeren de focus op moeten liggen? Wat zijn de belangrijkste competenties voor professionals die met jongeren werken? Vind jij dat de behandelcoördinator in de casus aan het begin van het hoofdstuk adequaat heeft gehandeld?

  3. In deze opdracht ga je in twee- of drietallen aan de slag. Lees de casussen hierna samen door. Een van jullie vertelt hoe hij zou reageren. De anderen kunnen vervolgens aangeven of zij ook zouden reageren of dat ze het anders zouden aanpakken.

  • Een jongen van 17 jaar met een Syrische achtergrond vertelt aan jou dat hij denkt dat hij op jongens valt. Hij durft het niet aan zijn vrienden en ouders te vertellen uit angst dat hij er niet meer bij hoort. Hoe zou je met hem het gesprek aangaan, wat zijn belangrijke aandachtspunten?
  • Een meisje van 16 jaar vertelt dat ze denkt dat ze zwanger is omdat ze al vijf weken niet ongesteld is geworden. Ze heeft ook opgezette borsten maar durft geen zwangerschapstest te doen. Na een feest en veel alcohol, is ze blijven slapen bij een vriendje en zijn ze gaan vrijen. Haar ouders keuren dit zeker af en mogen dit niet weten. Abortus is vanwege haar geloof eigenlijk niet geoorloofd. Wat zou je doen, en hoe denk je haar te kunnen ondersteunen?
  • Een meisje van 13 jaar is seksueel rijp en ziet er veel ouder uit. Je merkt dat jongens vaak opmerkingen maken en dat ze zelf niet echt overziet wat haar uiterlijk met zich meebrengt. Hoe zou je hiermee omgaan?
  • Een jongen op de groep maakt voortdurend negatieve opmerkingen over homo’s naar een jongen, waarvan bekend is dat hij homoseksueel is. Je vermoedt dat hij zelf ook homoseksueel is. Hij is erg gevoelig voor groepsdruk en wil er graag bij horen. Wat doe je?