Thematisch overzicht
Wat is taalgericht vakonderwijs?
- Van DAT naar CAT: meer dan een vertaling (pdf) (paragraaf 1.4)
- Voorbeeld van een taalgerichte lessenserie (pdf) (paragraaf 2.3)
- Schakelen tussen perspectieven en DAT en CAT (pdf) (paragraaf 4.3)
Wat is school- en vaktaal?
- Vergelijking van dagelijks en schools taalgebruik (pdf) (paragraaf 1.5)
- Leren denken met aardrijkskunde (link) (paragraaf 3.3)
- Leren denken met economie (link) (paragraaf 3.3)
- Dagelijkse taal, schoolse taal en wiskundetaal over grafieken (pdf) (paragraaf 4.1)
- Wat kun je zoal met grafieken? (pdf) (paragraaf 5.2)
Hulpmiddelen in de klas
- Handreikingen schoolexamen vmbo (link) (paragraaf 3.1)
- CMap Tools (link) (paragraaf 3.3)
- Schrijfkaders (Word) (paragraaf 3.3)
- Schrijfkaders (pdf) (paragraaf 3.3)
- Suggesties voor vragen aan leerlingen, gerangschikt naar het doel (pdf) (paragraaf 4.1)
- Vragen en mogelijke aanzetten voor antwoorden (pdf) (paragraaf 4.3)
- Informatie over nieuwe apps: eduapp.nl en kennisnet.nl (links) (paragraaf 4.3 en 5.3)
- Leerlingen laten aangeven welke instructie ze willen: mentimeter.com (link) (paragraaf 4.3)
- Rollenkaarten (pdf) (paragraaf 4.3)
- Website 'Leerplan in beeld' van SLO (link) (paragraaf 6.1)
- Geschikte vormen van taalgerichte, authentieke beoordelingen (pdf) (paragraaf 6.1)
(Her)ontwerpen van lessenseries
- Woorden en vaste combinaties voor het uitdrukken van relaties in vragen en antwoorden (Word) (paragraaf 3.3)
- Woorden en vaste combinaties voor het uitdrukken van relaties in vragen en antwoorden (pdf) (paragraaf 3.3)
- Taalleerstrategieƫn gekoppeld aan leeractiviteiten (pdf) (paragraaf 3.3)
- Vakdoelen gekoppeld aan evaluatievormen en lesactiviteiten (pdf) (paragraaf 6.3)
- Draaiboek en materiaal scholingsbijeenkomsten (link) (paragraaf 7.3)
- Taalgerichte vaklessen van Leoned (link) (paragraaf 7.3 en 7.4)
- De taalcoƶrdinator en het observeren van vaklessen (pdf) (paragraaf 7.3)
- Actieonderzoek anders (link) (paragraaf 7.3)
Lesobservatie en reflectie
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie (Word) (paragraaf 2.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie (pdf) (paragraaf 2.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor taalsteun (Word) (paragraaf 3.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor taalsteun (pdf) (paragraaf 3.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor leren in interactie (Word) (paragraaf 4.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor leren in interactie (pdf) (paragraaf 4.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor context en vakinhoud (Word) (paragraaf 5.4)
- Waar sta ik? Quickscan voor zelfreflectie op aandacht voor context en vakinhoud (pdf) (paragraaf 5.4)
- Checklist eerlijk toetsen (Word) (paragraaf 6.3)
- Checklist eerlijk toetsen (pdf) (paragraaf 6.3)
- Checklist voor het in kaart brengen van de didactische beslissingen (Word) (paragraaf 7.2)
- Checklist voor het in kaart brengen van de didactische beslissingen (pdf) (paragraaf 7.2)
- Ontwerpformulier voor taalgerichte vaklessen (Word) (paragraaf 7.3)
- Ontwerpformulier voor taalgerichte vaklessen (pdf) (paragraaf 7.3)
- Observatiepunten voor het taalbeleid in de stageschool (Word) (paragraaf 7.4)
- Observatiepunten voor het taalbeleid in de stageschool (pdf) (paragraaf 7.4)