Handboek vreemdetalendidactiek

1 Vertrekpunten

1 Theorie en praktijk

Sebastiaan Dönszelmann


Aanvullende reflectieve opdrachten

In hoofdstuk 1, Theorie en praktijk, komt het ‘leerlandschap van organisaties’ (Ruijters & Simons, 2006) uitgebreid ter sprake. In het bijbehorende model komen drie kernactiviteiten van professionals aan bod: uitvoeren (praktiseren), ontwerpen (creëren) en onderzoeken. Een goede afwisseling van deze activiteiten bij medewerkers van een organisatie is van belang voor de ‘gezondheid’ van zowel medewerkers als organisatie.

Binnen deze opdrachten is het de bedoeling dat je jouw school als organisatie schematisch in kaart brengt. Dat kan bijvoorbeeld een tekening zijn met allerlei beschrijvende tekst erin.

  • Lees hoofdstuk 1 en ga na welke medewerkers van jouw school welke van de bovengenoemde kernactiviteiten uitvoeren. Hoe is de verdeling?
  • Is er sprake van ‘bruggen’ tussen de ‘eilanden’ creëren, praktiseren en onderzoeken? Hoe zien die bruggen er in werkelijkheid uit en wat leveren ze op?
  • Zijn er ook ‘polders’ waar bijvoorbeeld actieonderzoek, pionieractiviteiten of cocreatie plaatsvinden?
  • Leg jouw schematische beschrijving van het leerlandschap op jouw school eens voor aan een aantal collega’s. Herkennen zij het leerlandschap? Zijn ze er tevreden mee of zouden ze zaken willen veranderen? En misschien wel het belangrijkste: herken jij de dynamiek die in het hoofdstuk wordt beschreven, namelijk dat mensen die erg veel praktijkwerk doen, soms moeite hebben om open te staan voor activiteiten op de andere eilanden (creëren en onderzoeken), of die activiteiten nu binnen of buiten de schoolmuren plaatsvinden?
  • Zie je mogelijkheden om meer balans aan te brengen in de kernactiviteiten binnen jouw school? Wat zou daarvan het effect zijn?


Verwerken en toepassen in de praktijk