Handboek vreemdetalendidactiek

1 Vertrekpunten

2 Evalueren om te leren

Nivja de Jong & Catherine van Beuningen


Aanvullende reflectieve opdrachten

  • Kies een bestaande les of lessenserie en vergelijk die met Gulikers en Baartmans (2017) cyclus van formatieve evaluatie (zie figuur 2.3). Welke lesactiviteiten die in de les(senserie) aan bod komen, passen in de verschillende stappen van de formatieve cyclus? Kun je de les(senserie) verbeteren door de cyclus (nog meer) te volgen? Inspiratie voor formatieve lesactiviteiten vind je bijvoorbeeld hier.
     
  • Vorm de normering van een (al bestaande) summatieve evaluatie om naar een leerlinggebaseerde normering (zie paragraaf 2.2.2). Beantwoord hierbij eerst de volgende vragen (zie stappen 1 tot en met 3 van het stappenplan voor het samenstellen van summatieve evaluatieactiviteiten):
    • Wat zijn de doelen van de (voorafgaande) lessen?
    • Wat zijn de doelen van de evaluatie?
    • Hoe ziet mijn evaluatievorm eruit?


Verwerken en toepassen in de praktijk


Verwijzingen uit het boek

  • De zelfscan ‘Formatief evalueren in je lessen’, waarnaar verwezen wordt in reflectieve opdracht 2, vind je hier: ga naar deze website en klik op ‘Zelfscan: Formatief evalueren in je lessen’.
     
  • De zelfscan ‘Bent u een objectieve beoordelaar?’, waarnaar verwezen wordt in reflectieve opdracht 3, vind je hier: ga naar deze website en klik onder ‘downloads’ op ‘Objectief beoordelen - Test en checklist Toets Magazine’.

 
Verder lezen

Online is een schat aan informatie over en veel mooie voorbeelden van formatieve evaluatie te vinden. Een paar goede websites: