Handboek vreemdetalendidactiek

1 Vertrekpunten

3 Doeltaal-Leertaal

Sebastiaan Dönszelmann

 
Verwerken en toepassen in de praktijk


Verwijzingen uit het boek

 
Verder lezen

  • Nog altijd van grote waarde voor iedere docent: hoeveel aandacht (noticing) is er nodig om iets te leren? Zie bijvoorbeeld:
    Schmidt, R. (2001). Attention. In P. Robinson (red.), Cognition and second language instruction (pp. 3-32). Cambridge: Cambridge University Press.
     
  • Meer over docententaalbewustzijn vind je in:
    Andrews, S. (2001). The Language Awareness of the L2 Teacher: Its Impact Upon Pedagogical Practice. Language Awareness, 10(2-3), 75-90.
     
  • Achtergronden, theoretische onderbouwing, een effectstudie en praktische handreikingen op het gebied van Doeltaal-Leertaal zijn te vinden in:
    Dönszelmann, S. (2019). Doeltaal-Leertaal: Didactiek, professionalisering en leereffecten. Proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam. Almere: Parthenon.
     
  • Een kort artikel waarin de effectiviteit van de didactiek wordt gerapporteerd:
    Dönszelmann, S., Kaal. A., Graaff, R. de & Beishuizen, J. (2019). Doeltaal-Leertaal: De invloed van een concrete doeltaaldidactiek op vaardigheidsprestaties in de reguliere mvt-les. Levende Talen Tijdschrift, 20(4), 2-12.