1 Vertrekpunten
3 Doeltaal-Leertaal
Sebastiaan Dönszelmann
Verwerken en toepassen in de praktijk
Verwijzingen uit het boek
- In paragraaf 3.2.4 en in reflectieve opdracht 1 wordt het gevalideerde doeltaal-observatie-instrument van Dönszelmann (2019) besproken. Hier vind je de uitgebreidere versie van het doeltaal-observatie-instrument.
Verder lezen
- Nog altijd van grote waarde voor iedere docent: hoeveel aandacht (noticing) is er nodig om iets te leren? Zie bijvoorbeeld:
Schmidt, R. (2001). Attention. In P. Robinson (red.), Cognition and second language instruction (pp. 3-32). Cambridge: Cambridge University Press.
- Meer over docententaalbewustzijn vind je in:
Andrews, S. (2001). The Language Awareness of the L2 Teacher: Its Impact Upon Pedagogical Practice. Language Awareness, 10(2-3), 75-90.
- Achtergronden, theoretische onderbouwing, een effectstudie en praktische handreikingen op het gebied van Doeltaal-Leertaal zijn te vinden in:
Dönszelmann, S. (2019). Doeltaal-Leertaal: Didactiek, professionalisering en leereffecten. Proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam. Almere: Parthenon.
- Een kort artikel waarin de effectiviteit van de didactiek wordt gerapporteerd:
Dönszelmann, S., Kaal. A., Graaff, R. de & Beishuizen, J. (2019). Doeltaal-Leertaal: De invloed van een concrete doeltaaldidactiek op vaardigheidsprestaties in de reguliere mvt-les. Levende Talen Tijdschrift, 20(4), 2-12.