Presentaties
Casus Ball
Beleidspresentatie
Sinds twee jaar heeft de Amerikaanse sportwinkelketen Balls een aantal vestigingen in Nederland. Omdat deze winkels zijn opgezet volgens het Amerikaanse model, heerst er ook een Amerikaanse bedrijfscultuur. Zo moeten alle werknemers dezelfde sportoutfit dragen, inclusief zweetbandjes en witte sportsokken. Daarnaast moet iedereen wekelijks 25 klanten ervan overtuigen om iets extra’s te kopen, zoals veters, sporttape of een stopwatch. De verkoper die in één week de meeste extra aankopen heeft afgedwongen, krijgt een bonus.
Na anderhalf jaar merkt het management van Balls dat er een groot verloop is in het personeelsbestand. De gemiddelde werknemer houdt het niet langer dan een half jaar vol, en van alle verkopers die twee jaar geleden begonnen, zijn er nog maar vijf over. Als lid van het Nederlandse managementteam van Balls maak je je grote zorgen over deze ontwikkeling; je besluit onderzoek te doen naar de oorzaken en een plan te ontwikkelen om verdere leegloop tegen te gaan. Dat plan presenteer je twee maanden later aan je collega’s, met als doel om ze te overtuigen van het nut ervan.
De kernboodschap in deze presentatie is dat het teamgevoel onder de werknemers te lijden heeft onder de beloningsstructuur. Medewerkers willen zich best inspannen om extra omzet te genereren, maar niet als uiteindelijk maar één persoon daarvoor beloond wordt. Daarom stel je voor om niet de persoon, maar het team een bonus in het vooruitzicht te stellen als er sprake is van een buitengewone prestatie.