Presentaties
Casus Netwerkhotel
Conceptpresentatie
In de omgeving van internationale luchthavens liggen vaak tientallen hotels die vooral worden bezocht door zakenreizigers. Hoewel deze mensen vaak enkele uren de tijd moeten doden in zo’n hotel, worden er maar weinig structurele mogelijkheden geboden om in contact te komen met andere gasten. In de meeste gevallen is er alleen een kleine bar, waar belachelijk hoge prijzen worden gerekend. Het gevolg hiervan is dat veel gasten in hun eigen kamer tv blijven kijken, terwijl in de kamer ernaast een mogelijk interessante zakenpartner precies hetzelfde doet.
Daarom heb je samen met twee oud-studiegenoten het concept van een ‘netwerkhotel’ bedacht. Dit hotel biedt gasten verschillende mogelijkheden om met elkaar in contact te komen. Bij het inchecken kunnen gasten een visitekaartje achterlaten, dat vervolgens op een scherm bij de receptie geprojecteerd wordt. Zo kan iedere bezoeker zien welke mensen allemaal in het hotel verblijven. Behalve een (betaalbare) bar is er ook een ruimte waarin gasten gezamenlijk naar sport, opera of hun favoriete soapserie kunnen kijken. Ten slotte is er in iedere hotelkamer een vergadertafel aanwezig, want niet alle zakelijke overeenkomsten kunnen op de achterkant van een bierviltje gesloten worden.
Je hebt een hotel in de buurt van Schiphol gevonden dat het concept graag wil introduceren, maar helaas hebben de eigenaren niet genoeg geld om alle noodzakelijke verbouwingen te betalen. Daarom zijn jullie samen op zoek naar investeerders die bereid zijn geld te steken in het plan. Via internet ben je in contact gekomen met enkele mogelijke financiers, maar concrete toezeggingen zijn er nog niet gedaan. Daarom besluit je om iedereen die interesse heeft getoond uit te nodigen voor een conceptpresentatie.
Met deze presentatie wil je vooral laten zien dat er inderdaad behoefte is aan een netwerkhotel, zodat investeerders het gevoel krijgen dat dit concept een goede kans van slagen heeft. Als investeerders (die meestal ook ervaring hebben als zakenreiziger) niet geloven in de voordelen van een netwerkhotel, dan zullen ze niet snel bereid zijn om er geld in te steken.