Overtuigend presenteren

Presentaties

Casus Engelse slogan


Onderzoekspresentatie

Je hebt in het kader van je bachelorscriptie onderzocht hoe lezers reageren op het gebruik van Engelse slogans en teksten in advertenties. In de reclamewereld heerst het idee dat Engelse advertenties leiden tot een moderner imago voor het product, maar of dat inderdaad klopt is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Verder is niet helemaal duidelijk hoe jonge doelgroepen het gebruik van Engels tegenwoordig waarderen. Daarom heb je vier Nederlandse en vier Engelse advertenties voorgelegd aan een groep Nederlandse studenten. Daarna heb je ze gevraagd wat ze van de advertentie en de taal vonden, welk imago het geadverteerde product heeft en of ze het merk en de slogan onthouden hebben.

De resultaten van dit onderzoek moet je nu presenteren op een wetenschappelijk congres in Amsterdam. De kernboodschap van je presentatie is dat Engelstalige advertenties over het algemeen slechter gewaardeerd, maar beter onthouden worden. Daarom moeten mensen uit de reclamewereld goed nadenken voordat ze een Engelse tekst toevoegen aan een advertentie. Daarnaast hoop je collega-onderzoekers aan te sporen om met jou te brainstormen over een vervolgonderzoek dat de resultaten nader zou kunnen verklaren.