Overtuigend presenteren

Presentaties

Casus ExtraChec


Verkooppresentatie

Je werkt bij een softwarebedrijf dat net een nieuwe spellingchecker op de markt heeft gebracht. Dit programma, ExtraCheck, werkt beter dan de spellingcontrole die standaard bij tekstverwerkers wordt meegeleverd. Zo haalt ExtraCheck fouten uit de tekst die de spellingcontrole van Word gewoon laat zitten, zoals d/t-fouten (verandert vs. veranderd), fouten met tussenletters (blindedarm vs. blindenschool) en fouten met spaties binnen samenstellingen (woorden boek vs. woordenboek). Daarnaast kan de gebruiker van het programma zelf aangeven hoe streng er gecontroleerd moet worden. Ten slotte valt ExtraCheck niet zo snel over Engelse woorden in een Nederlandstalige tekst.

Vanwege deze voordelen heeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap jouw bedrijf gevraagd om een verkooppresentatie te geven voor zijn ICT-afdeling. Dit is een geweldige kans, want als het Ministerie van Onderwijs besluit het programma te kopen dan zouden andere ministeries dit voorbeeld zomaar eens kunnen volgen. Daarna volgen misschien wel de basisscholen, de middelbare scholen, de hogescholen en de universiteiten. Maar voordat het zover is, moet ExtraCheck eerst nog op een overtuigende manier gepresenteerd worden.

Als je probeert een nieuw computerprogramma aan de man te brengen, is het goed om te weten dat mensen alleen een positieve mening over zo’n programma zullen ontwikkelen als ze het handig en gebruiksvriendelijk vinden. Hoewel deze twee termen veel op elkaar lijken, betekenen ze niet hetzelfde. Een nieuwe technologie is handig als er een bepaald probleem mee kan worden opgelost (in dit geval het probleem van niet-herkende spelfouten). Om ook als gebruiksvriendelijk gezien te worden, moet de nieuwe technologie eenvoudig toe te passen zijn, ook voor mensen die weinig of geen verstand van computers hebben.

Minder belangrijk in deze presentatie is de precieze techniek die het programma gebruikt om meer fouten te herkennen. Ten eerste zijn de meeste toehoorders daar niet in geïnteresseerd; ten tweede is het niet handig om je succesformule met de hele wereld te gaan delen, omdat er dan misschien een concurrent komt die met jouw idee aan de haal gaat. Daarom is de kernboodschap in deze presentatie het feit dat ExtraCheck meer fouten uit de tekst haalt dan andere programma’s.