Genres in schoolvakken

Oefenteksten

Hoofdstuk 15 - Geschiedenis

De volgende oefentekst is geschreven door een leerling uit een havo 4-klas. Alle leerlingen hebben daarvoor in groepjes bronnen over onder anderen Willem Drees bestudeerd (zie paragraaf 15.1) en argumenten uitgewisseld bij de stelling dat Drees de belangrijkste figuur is voor de ontwikkeling van de democratie in Nederland (zie paragraaf 9.2). Aan het slot van de lessenserie schrijft iedere leerling een aanbevelingsbrief aan Het Huis van de Democratie, waarin hij betoogt waarom de gebeurtenis/persoon van zijn keuze een plaats verdient in dit museum. De opening van deze brief is voor alle leerlingen hetzelfde en is in de voorbeeldtekst gecursiveerd.

Opdracht

Lees de tekst aandachtig door, rekening houdend met de context ervan, en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is het sociale doel van deze tekst en waaraan zijn de bij dit genre horende stadia te herkennen?
  • Met welke taalmiddelen wordt het onderwerp uitgewerkt (veld)?
  • Met welke taalmiddelen wordt een standpunt ingenomen (toon)?
  • Welke taalmiddelen zorgen voor samenhang in de tekst (modus)?

Voorbeelduitwerking

Download hier de voorbeelduitwerking waarmee je je opdracht kunt nakijken.

Om dit materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.