Genres in schoolvakken

Oefenteksten

Hoofdstuk 19 - Rekenen/wiskunde

De volgende tekst is geschreven door een leerling uit groep 8 en afkomstig uit een onderzoek van Smit (2013) naar het ontwerpen van door taal ondersteunde reken- en wiskundelessen. De leerlingen werden gedurende meerdere lessen vertrouwd gemaakt met het fenomeen lijngrafiek. Na verloop van tijd waren zij in staat om bij een gegeven grafiek (visuele betekenisdrager) een toelichtende tekst te schrijven.

Opdracht

Lees de tekst aandachtig door, rekening houdend met de context ervan, en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is het sociale doel van deze tekst en waaraan zijn de bij dit genre horende stadia te herkennen?
  • Met welke taalmiddelen wordt het onderwerp uitgewerkt (veld)?
  • Met welke taalmiddelen wordt een standpunt ingenomen (toon)?
  • Welke taalmiddelen zorgen voor samenhang in de tekst (modus)?

Voorbeelduitwerking

Download hier de voorbeelduitwerking waarmee je je opdracht kunt nakijken.

Om dit materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.