Genres in schoolvakken

Oefenteksten

Hoofdstuk 20 - Biologie

Leerlingen uit een vwo 5-klas voeren in tweetallen een praktische opdracht uit in Artis en doen daarvan verslag. Een tweetal kiest de gorilla als onderwerp. Hun werkstuk heeft uiteindelijk een omvang van twaalf pagina’s met de volgende paragraaftitels:

  • Inleiding 
  • Materiaal en methode 
  • Resultaten (onderdelen: Ethogram – Protocol: Gorilla 1, Gorilla 2)
  • Conclusie (onderdelen: Algemene interpretatie – Frequentietabel – Staafdiagram Gorilla 1 – Sequentiediagram Gorilla 1 – Gedragsketens – Frequentietabel Gorilla 2 – Staafdiagram Gorilla 2 – Sequentiediagram Gorilla 2 – Gedragsketens: rangorde – Samen)
  • Discussie 
  • Aanvullende opdracht (een inleidende tekst, gevolgd door een Onderzoeksplan met vijf alinea’s: Probleemstelling, Hypothesevorming, Onderzoeksvraag, Verwachting, Experimentele fase)
  • Afsluitende opdracht 

Het volgende fragment uit dit werkstuk omvat de eerste twee paragrafen. 

Opdracht

Lees de tekst aandachtig door, rekening houdend met de opzet en inhoud van het totale werkstuk, en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is het sociale doel van deze tekst en waaraan zijn de bij dit genre horende stadia in de tekst te herkennen?
  • Met welke taalmiddelen wordt het onderwerp uitgewerkt (veld)?
  • Met welke taalmiddelen wordt een standpunt ingenomen (toon)?
  • Welke taalmiddelen zorgen voor samenhang in de tekst (modus)?

Voorbeelduitwerking

Download hier de voorbeelduitwerking waarmee je je opdracht kunt nakijken.

Om dit materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.