Genres in schoolvakken

Oefenteksten

Hoofdstuk 21 - Scheikunde

Deze oefentekst is een fragment uit een profielwerkstuk van drie leerlingen uit vwo 6 over de hoeveelheid zink in de afvalberg van een gesloten zinkgroeve in het Limburgse Geuldal. Dit werkstuk werd geselecteerd door de jury van de Van Melsen Prijs (Marijnissen, 2004, p. 49-55) en bestaat uit verschillende hoofdstukken die voor zo’n verslag gebruikelijk zijn: ‘Inleiding’, ‘Vraagstelling’, ‘Theorie’, ‘Materiaal en methode’, ‘Resultaten’, ‘Conclusie’, ‘Discussie’. Uit dit werkstuk hebben we het hoofdstuk ‘Materiaal en methode’ gekozen voor een oefenanalyse vanuit het genreperspectief. 

Opdracht

Lees de tekst aandachtig door, rekening houdend met de opzet en inhoud van het totale werkstuk, en beantwoord de volgende vragen:

  • Wat is het sociale doel van deze tekst en waaraan zijn de bij dit genre horende stadia in de tekst te herkennen?
  • Met welke taalmiddelen wordt het onderwerp uitgewerkt (veld)?
  • Met welke taalmiddelen wordt een standpunt ingenomen (toon)?
  • Welke taalmiddelen zorgen voor samenhang in de tekst (modus)?

Voorbeelduitwerking

Download hier de voorbeelduitwerking waarmee je je opdracht kunt nakijken.

Om dit materiaal te kunnen openen heb je de gratis Adobe Reader nodig, die je hier kunt downloaden.