Handboek vreemdetalendidactiek

3 Vakinhoudelijk bewust

22 Meertaligheid in de klas

Catherine van Beuningen & Daniela Polišenská

   
Verwerken en toepassen in de praktijk

 
Verder lezen, kijken en luisteren

De vraag hoe het onderwijs effectief kan omgaan met de meertaligheid van leerlingen krijgt steeds meer aandacht. In dit hoofdstuk werd al verwezen naar een aantal relevante bronnen, maar er is nog veel meer! Hierna vind je een greep uit relevant(e) websites, beeld- en geluidsmateriaal en boeken.

Websites

  • Rijke website van Steunpunt Diversiteit en Leren (Universiteit Gent) over het benutten van meertaligheid in het voortgezet onderwijs, met achtergronden, werkvormen, et cetera.
  • Vlaamse website Diversiteit In Actie (DIVA), gericht op professionalisering van leraren en lerarenopleiders in de omgang met diversiteit, waaronder taaldiversiteit. Je vindt er achtergronden, reflectieactiviteiten, et cetera.
  • Vlaamse website Metrotaal – Mind the gap (primair gericht op het basisonderwijs), met allerlei handvatten voor het werken aan een open talenbeleid.
  • Meertalig.nl is een platform voor een brede doelgroep (ouders, onderwijsprofessionals, et cetera) over meertaligheid. Je vindt er bronnen, aankondigingen van evenementen, publicaties en nog veel meer.
  • Website van de Rutu Foundation, een stichting die inzet op het belang van en recht op erkenning van thuistalen in het onderwijs en onderwijs in thuistalen.
  • Toolbox binnen projectwebsite Talen4all van NHL Stenden met meertalige werkvormen (voor primair onderwijs).
  • Taalwijs.nu is een platform met kant-en-klaar lesmateriaal voor vernieuwend talenonderwijs. Een inspirerende les over meertaligheid vind je hier.
  • Toolkit met tips en good practices uit verschillende Europese landen rondom het benutten van meertaligheid.

Beeld- en geluidsmateriaal

  • Kennisclip over de rol van meertaligheid in onderwijs van de RUTU Foundation.
  • TEDx-talk van prof. Piet van Avermaet over meertaligheid in onderwijs.

Boeken

  • Hoeveel talen spreek jij?(Orioni, 2019): boekje over meertaligheid voor leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs (en hun ouders/leerkrachten); inclusief korte opdrachten.
  • SJOES (Helsloot & Daemen, 2018): meertalige werkvormen voor basisschoolleerlingen.
  • Meertaligheid: een troef! (Gielen & Isci, 2015): Vlaams boek over werken met meertalige kinderen, gericht op primair onderwijs, met achtergronden en handvatten om met meertaligheid aan de slag te gaan in je klas, in het schooltaalbeleid en met ouders.