Handboek vreemdetalendidactiek

3 Vakinhoudelijk bewust

23 Interculturele competentie

Mariska Dinkelman & Peter Mesker

   
Verwerken en toepassen in de praktijk

 
Verwijzingen uit het boek

  • In paragraaf 23.3.2 wordt verwezen naar het TeCoLa-project waarin partners uit zes landen innovatief en gamified materiaal hebben ontwikkeld om intercultureel vreemdetaalleren mogelijk te maken. De website van het internationale project is hier te vinden: www.tilaproject.eu. Ook op deze site vind je verdere informatie en voorbeelden van leeractiviteiten en werkvormen.

 
Verder lezen

  • Het artikel Wereldburgerschap: kijken, nog eens kijken, verwonderen, verbeelden, praten van Liesbeth Breek (2019) gaat over het gebruik van fotografie (World Press Photo) in de vreemdetalenles ter bevordering van wereldburgerschap. Het bevat verschillende suggesties voor werkvormen met als doel leerlingen kennis van en betrokkenheid bij de wereld buiten de Nederlandse grenzen mee te geven, empathie en respect bij te brengen voor andere normen en waarden en ze bewust te maken van hun toekomstige rol in de wereld.