3 Vakinhoudelijk bewust
23 Interculturele competentie
Mariska Dinkelman & Peter Mesker
Verwerken en toepassen in de praktijk
Verwijzingen uit het boek
- In paragraaf 23.3.2 wordt verwezen naar het TeCoLa-project waarin partners uit zes landen innovatief en gamified materiaal hebben ontwikkeld om intercultureel vreemdetaalleren mogelijk te maken. De website van het internationale project is hier te vinden: www.tilaproject.eu. Ook op deze site vind je verdere informatie en voorbeelden van leeractiviteiten en werkvormen.
- Bij ‘Verder lezen’ in het boek wordt verwezen naar aanvullende informatie over intercultureel onderwijs op het Platform of resources and references for pluringual and intercultural education van de Council of Europe.
Verder lezen
- Het artikel Wereldburgerschap: kijken, nog eens kijken, verwonderen, verbeelden, praten van Liesbeth Breek (2019) gaat over het gebruik van fotografie (World Press Photo) in de vreemdetalenles ter bevordering van wereldburgerschap. Het bevat verschillende suggesties voor werkvormen met als doel leerlingen kennis van en betrokkenheid bij de wereld buiten de Nederlandse grenzen mee te geven, empathie en respect bij te brengen voor andere normen en waarden en ze bewust te maken van hun toekomstige rol in de wereld.
- Het Platform of resources and references for plurilingual and intercultural education is een website met informatie voor het inrichten van een curriculum gericht op meertalige en intercultureel onderwijs met verwijzingen naar onderzoek en good practices.