Handboek vreemdetalendidactiek

3 Vakinhoudelijk bewust

26 Interculturele benaderingen met literatuur en film

Ewout van der Knaap

   
Verwerken en toepassen in de praktijk

 
Verwijzingen uit het boek

  • In paragraaf 26.3.2 wordt verwezen naar het autobiografische verhaal van een Vietnamees die per boot Australië bereikt (Nam Le, The Boat, 2007). Het online graphic verhaal door Matt Hyunh is hier te vinden.
  • In dezelfde paragraaf wordt verwezen naar het Ithaka-model van Kokkie van Oeveren. Dit model is ontwikkeld om ‘reflectie op het eigene en het vreemde te bewerkstelligen’. Een bijbehorende docentenhandleiding en uitwerkingen, inclusief een toetsmatrijs, is te vinden op deze website.

 
Verder lezen

  • Deze ontwerphandleiding van Stichting Lezen (Schrijvers, 2020) is bruikbaar bij het ontwerpen van literatuuronderwijs dat zich richt op het zelfinzicht en sociaal inzicht van je bovenbouwleerlingen. De handleiding sluit aan bij het gedachtegoed van Biesta en Nussbaum (zie paragraaf 26.1.2) en biedt, op basis van onderzoek, onder andere ontwerpcriteria en voorbeelden aan.