Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 2

  • Boff Tonella, T. (2017). Beroepenkaarten. Instrument voor beroepenoriĆ«ntatie. Amsterdam: Boom uitgevers.
    Deze 144 beroepenkaarten kun je gebruiken om cursisten te laten zien welke beroepen er onder andere zijn. Ook kunnen ze aangeven welk beroep ze zouden willen uitoefenen.

  • Kaars Sijpesteijn, B. (2018). Taal- en actiekaarten. Praktijkgericht taal leren met aandacht voor autonomie. Les, 36(205), 16-19.
    In het artikel werkt de auteur een aspect van praktijkgericht leren uit, namelijk hoe je de transfer van je les naar de praktijk kunt stimuleren met behulp van taalkaarten of varianten daarvan.

  • Olijhoek, V. & Valk, A. (2016). Reflecteren, oogsten en genieten. Hoe houd ik mijn cursist gemotiveerd? Deel 1. Les, 34(200), 19-21.
    In dit artikel wordt reflecteren gekoppeld aan het grotere geheel. Samen met oogsten en genieten vormt het een onlosmakelijke schakel in het gemotiveerd houden van je cursisten.

  • Strybol, J. (2011). Breed motiveren. Op zoek naar motivatoren bij cursisten. Les, 29(173), 3-7.
    In dit artikel pleit de auteur ervoor om de feedback te richten op de motivatie op het moment dat herhaaldelijk blijven werken aan het besef van fouten geen zin meer heeft.

  • Verboog, M. (2017). NT2-cahier klassenmanagement. Hoe organiseer ik mijn lessen? Amsterdam: Boom uitgevers.
    In stap 16 vind je een uitwerking van de taalkaart.

  • Verboog, M. & Gunawan, D. (2007). Taal leren op maat. Effectief lesgeven aan NT2-cursisten. Bussum: Coutinho.
    Hoofdstuk 5 gaat in op de verschillende rollen die je als docent vervult. De motiverende rol is daar een van.

  • Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers.
    In hoofdstuk 2 van dit boek (zie met name pp. 40-44) vind je de elementen van een veilig en rijk leerklimaat. Een van de elementen is het in stand houden van de motivatie.