Praktisch didactisch

Literatuurtips hoofdstuk 2

  • Dalderop, K. & Halewijn, E. (2015, 13 mei). Autonome leerders, duurzaam resultaat. Te raadplegen op www.tijdschriftles.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/LE-33-0-10/Autonome-leerders-duurzaam-resultaat
    In dit artikel beschrijven Kaatje Dalderop en Elwine Halewijn aan welke vereisten een taaltraject moet voldoen om cursisten in staat te stellen een autonome leerder te worden. Een punt is dat de cursist leert zien wat zijn leervraag is. Het kiezen uit een bepaalde set aan herhalingsopdrachten is daar een voorbeeld van.

  • Verboog, M. (2017). NT2-cahier klassenmanagement. Hoe organiseer ik mijn lessen? Amsterdam: Boom uitgevers.
    In stap 9 staat dat als cursisten zelfstandig werken, dit veel rendement oplevert.

  • Verboog, M. & Gunawan, D. (2007). Taal leren op maat. Effectief lesgeven aan NT2-cursisten. Bussum: Coutinho.
    In hoofdstuk 3 schrijven de auteurs over zelfstandig werken. Afnemende sturing door de docent is een van de aspecten die daarbij aan bod komt.