Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red.). (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho. Op pagina 84 en 85 wordt ingegaan op het onderscheid tussen doeltaal, voertaal en steuntaal.
Thije, J. ten & Stams, L. (2014). Mogelijkheden en beperkingen van luistertaal in het NT2-onderwijs. In B. Bossers (red.), Vakwerk 9. Achtergronden van de NT2-lespraktijk (pp. 25-36). Amsterdam: BVNT2. In dit artikel wordt een beeld geschetst van luistertaal en wat deze meertalige communicatievorm inhoudt. Daarnaast beschrijven de auteurs hoe het in het NT2-onderwijs in te passen is.
Zijlmans, L. (2014). Lesvaardig. Basisdidactiek NT2. Amsterdam: Boom uitgevers. Hoofdstuk 4 (pagina 78-80) gaat in op het taalgebruik in de les.