Talentbegeleiding bij laagbegaafde jongeren

Opdrachten

  1. In paragraaf 3.1 worden twee benaderingen gegeven van leren: de behavioristische benadering en de sociaal-constructivistische benadering. Kun je een aantal activiteiten bedenken waaruit blijkt dat de sociaal-constructivistische benadering het beste werkt? En zijn er ook nog leerzaken waar juist de behavioristische benadering goed werkt?
  2. Op www.123test.nl/leerstijl vind je een test om je leerstijl te ontdekken. Vul hem eens in en kijk eens of je nu snapt waarom bepaalde vakken soms goed gingen en sommige vakken juist niet. Kun je dit nu herleiden?
  3. Je hebt gelezen over de taxonomie van Bloom. Kun je zelf een activiteit bedenken die alle lagen van de taxonomie meeneemt?
  4. De 21st century skills zijn betrekkelijk nieuw. In principe moeten ze voor ieder vakgebied gelden dus ook voor jouw vakgebied (het onderwijs, de zorg of overheid). Welke eenentwintigste vaardigheden zou jij kunnen verbeteren of kunnen (door)ontwikkelen? Hoe pak je dat aan? Kun je bedenken hoe dit voor een laagbegaafde jongere is en welke ondersteuning hij of zij nodig heeft? 

 

Wil je liever alle eindopdrachten in één keer downloaden? Klik dan hier voor het pdf-document waarin alle opdrachten zijn verzameld.