Volgens Porter vereist een langdurige strategische positionering een ‘trade off’, wat wordt daarmee bedoeld?
Voortdurende afwegingen van allerlei onvergelijkbare mogelijkheden en ontwikkelingen.
Een handelsovereenkomst met de leverancier.
Het handhaven van een uniek product om je daarmee te blijven onderscheiden.
De balans tussen de sterktes en zwaktes in de onderneming.
Wat wordt bedoeld met een ‘fit’ bij de strategievorming?
Een perfecte conditie van het personeel.
Als een bedrijf optimaal is aangepast aan haar omgeving.
De strategie voldoet aan alle eisen van de bedrijfstak.
De wensen en behoeften van de consument staan centraal.
Waarom is een ‘generieke concurrentiestrategie’ voor kleine bedrijven en ZZP-ers minder van belang dan voor grote bedrijven?
Een klein bedrijf kan zich binnen de totale markt beperken tot een specifiek segment.
Een ondernemer is daar niet toe in staat.
Een strategie kan alleen worden ontwikkeld als er sprake is van personeel.
Alleen grote bedrijven kunnen zich een marketingafdeling veroorloven.
Wat is een juiste definitie van commercieel beleid?
Zorgen voor maximale verkoop van de producten of diensten.
De nauwe samenwerking tussen marketing en verkoop.
Inspelen op een bepaalde behoefte in de markt om als bedrijf succesvol te blijven bestaan.
De top-down besluitvorming voor de commerciële organisatie.
Een commercieel manager is verantwoordelijk voor de alignment van de strategie met het commercieel beleid. Wat wordt daarmee bedoeld?
Contact met alle belanghebbenden en een grote invloed binnen het bedrijf om de verschillende functies in lijn te brengen met het commercieel beleid.
Stroomlijnen van de werkprocessen.
De strategie moet worden vertaald naar operationele taken.
De huidige competenties van het bedrijf staan centraal, en moeten door de strategieontwikkelaars worden vertaald naar nieuwe richtingen.
Wat is een kenmerk van een strategische marketingbeslissing, ten opzichte van operationele besluiten?
De urgentie is hoog.
Groot draagvlak bij alle betrokkenen.
De kosten zijn veel hoger dan bij een operationeel besluit.
Groot afbreukrisico bij een verkeerde beslissing.
Wat is een voor de marketing relevant kenmerk van een dienst, in vergelijking met een fysiek product?
Een dienst is een after-sales functie.
Een dienst kan alleen tot stand komen door gelijktijdige samenwerking tussen leverancier en afnemer.
Diensten worden berekend in uren, fysieke producten in eenheden.
Diensten zijn vooral van belang voor non-profit organisaties.
Wat is het economisch belang van MKB ten opzichte van grote bedrijven?
MKB zorgt voor meer dan de helft van de werkgelegenheid.
MKB levert belastinginkomsten op voor de overheid.
Binnen MKB ontstaan de meeste nieuwe ideeën.
Het aantal midden- en kleinbedrijven is veel hoger.
Igor Ansoff heeft een overzicht gemaakt van de verschillen tussen bestuurlijke en ondernemende organisaties. Welk gedrag is kenmerkend voor een ondernemende organisatie?
Bedrijfsdoel is maximale winst.
Problemen oplossen door herhalen op basis van ervaring.
Beloning van creativiteit en initiatief.
Leiderschap op basis van populariteit en consensus.
Waarom zijn social media van groot belang voor de marketingstrategie?
Social media maakt de klachtenafhandeling eenvoudiger.
Met social media kan een bedrijf beter inspelen op de behoefte van consumenten en de doelgroepen beter bereiken.
Met social media blijf je op de hoogte van het imago van je bedrijf.
Social media zijn maar tijdelijk, dus niet relevant voor de marketingstrategie.