Toets
Kies het juiste antwoord.
-
Volgens Porter vereist een langdurige strategische positionering een ‘trade off’, wat wordt daarmee bedoeld?
- Voortdurende afwegingen van allerlei onvergelijkbare mogelijkheden en ontwikkelingen.
- Een handelsovereenkomst met de leverancier.
- Het handhaven van een uniek product om je daarmee te blijven onderscheiden.
- De balans tussen de sterktes en zwaktes in de onderneming.
-
Wat wordt bedoeld met een ‘fit’ bij de strategievorming?
- Een perfecte conditie van het personeel.
- Als een bedrijf optimaal is aangepast aan haar omgeving.
- De strategie voldoet aan alle eisen van de bedrijfstak.
- De wensen en behoeften van de consument staan centraal.
-
Waarom is een ‘generieke concurrentiestrategie’ voor kleine bedrijven en ZZP-ers minder van belang dan voor grote bedrijven?
- Een klein bedrijf kan zich binnen de totale markt beperken tot een specifiek segment.
- Een ondernemer is daar niet toe in staat.
- Een strategie kan alleen worden ontwikkeld als er sprake is van personeel.
- Alleen grote bedrijven kunnen zich een marketingafdeling veroorloven.
-
Wat is een juiste definitie van commercieel beleid?
- Zorgen voor maximale verkoop van de producten of diensten.
- De nauwe samenwerking tussen marketing en verkoop.
- Inspelen op een bepaalde behoefte in de markt om als bedrijf succesvol te blijven bestaan.
- De top-down besluitvorming voor de commerciële organisatie.
-
Een commercieel manager is verantwoordelijk voor de alignment van de strategie met het commercieel beleid. Wat wordt daarmee bedoeld?
- Contact met alle belanghebbenden en een grote invloed binnen het bedrijf om de verschillende functies in lijn te brengen met het commercieel beleid.
- Stroomlijnen van de werkprocessen.
- De strategie moet worden vertaald naar operationele taken.
- De huidige competenties van het bedrijf staan centraal, en moeten door de strategieontwikkelaars worden vertaald naar nieuwe richtingen.
-
Wat is een kenmerk van een strategische marketingbeslissing, ten opzichte van operationele besluiten?
- De urgentie is hoog.
- Groot draagvlak bij alle betrokkenen.
- De kosten zijn veel hoger dan bij een operationeel besluit.
- Groot afbreukrisico bij een verkeerde beslissing.
-
Wat is een voor de marketing relevant kenmerk van een dienst, in vergelijking met een fysiek product?
- Een dienst is een after-sales functie.
- Een dienst kan alleen tot stand komen door gelijktijdige samenwerking tussen leverancier en afnemer.
- Diensten worden berekend in uren, fysieke producten in eenheden.
- Diensten zijn vooral van belang voor non-profit organisaties.
-
Wat is het economisch belang van MKB ten opzichte van grote bedrijven?
- MKB zorgt voor meer dan de helft van de werkgelegenheid.
- MKB levert belastinginkomsten op voor de overheid.
- Binnen MKB ontstaan de meeste nieuwe ideeën.
- Het aantal midden- en kleinbedrijven is veel hoger.
-
Igor Ansoff heeft een overzicht gemaakt van de verschillen tussen bestuurlijke en ondernemende organisaties. Welk gedrag is kenmerkend voor een ondernemende organisatie?
- Bedrijfsdoel is maximale winst.
- Problemen oplossen door herhalen op basis van ervaring.
- Beloning van creativiteit en initiatief.
- Leiderschap op basis van populariteit en consensus.
-
Waarom zijn social media van groot belang voor de marketingstrategie?
- Social media maakt de klachtenafhandeling eenvoudiger.
- Met social media kan een bedrijf beter inspelen op de behoefte van consumenten en de doelgroepen beter bereiken.
- Met social media blijf je op de hoogte van het imago van je bedrijf.
- Social media zijn maar tijdelijk, dus niet relevant voor de marketingstrategie.