De marketingfunctie kan worden beschreven vanuit drie invalshoeken: markt, organisatie en financieel. Welke formulering van het marketingbeleid sluit hier het beste bij aan?
meer winst door ontwikkelen van nieuwe segmenten
gebruik van free publicity
keuze van een groeisegment door productinnovatie
verdubbelen van het marktaandeel, met een nieuwe vestiging en particuliere investeerders
Wat wordt bedoeld met de interne functie van het marketingbeleid?
de interne communicatie naar het personeel
een adviserende, richtinggevende of besluitvormende rol bij concernbeslissingen
de organisatorische positie van de marketingafdeling
de aansturing van andere functies zoals productontwikkeling, productie en verkoop
Wat zijn scenario’s?
mogelijke richtingen als gevolg van trends en ontwikkelingen
specifieke invullingen van de marketingmix
maatregelen om risico’s te verminderen
een simulatieomgeving voor nieuwe product
Wat is een strategische overweging bij de operationele marketingmix ofwel de 4P’s?
Het fysieke product voldoet aan alle kwaliteitseisen.
De prijs wordt vastgesteld op basis van de waardeperceptie bij de klant.
De nieuwe vestiging wordt volgend jaar geopend.
De promotie verloopt via advertenties in vakbladen en kranten.
Wat is een kenmerk van klassieke marketing?
inspelen op scenario’s
klantbehoefte staat centraal
de marketingmix is alleen bij klassieke marketing van belang
de planmatige aanpak en voorspelbare uitkomst
Wanneer is sprake van waardemarketing?
als de beleidsbeslissingen zijn herleid tot meetbare en kwantificeerbare waarde-elementen
als de verkoopprijs hoger is dan de inkoopprijs of de productiekosten
als wordt geïnvesteerd in de marketingfunctie
als de klanttevredenheid maximaal is
Binnen de waardemarketing wordt gebruikgemaakt van de 4C’s als een waardegerichte invulling van de klassieke 4P’s. Welke invulling is juist?
product --> core quality
prijs --> cost of production and sales
place --> convenience to buy
promotion --> commercial presentation
In de waardemarketing wordt gesproken over een unique value proposition. Wat is het verschil met een unique selling point?
de behoefte van de klant staat centraal
transactiegericht
meer relatiegericht
accent op operationele verkoop
Waarom is voor marketingstrategie een nauwe samenwerking nodig tussen marketing en verkoop?
Beide afdelingen moeten het centrale budget verdelen.
Marketing analyseert de marktontwikkelingen, verkoop voorspelt de afzet en resultaat.
Marketing bepaalt de consumentprijzen en verkoop zorgt voor de klanten.
Verkoop bepaalt de verkoopkanalen, marketing zorgt daarbinnen voor de promotie.
Wat is het belangrijkste strategische voordeel van netwerkorganisaties voor ondernemers?
Een bedrijf is steeds minder locatie- en tijdsafhankelijk.
Netwerken is ook werken.
De kosten zijn lager.
De ondernemer kan zo een persoonlijk netwerk opbouwen.