Het veranderprogramma van George Day bestaat uit zes stappen. Eén stap is gebruik van informatietechnologie (stap 5). Wat is van deze stap het belangrijkste doel?
Eerst organiseren, dan automatiseren.
Iedereen zal met social media moeten werken.
Alle systemen moeten met een enterprise-resourcesysteem aan elkaar worden gekoppeld.
Alle verouderde informatiesystemen moeten worden vervangen.
Voor het creëren van maatschappelijke waarde heeft Bryson een activiteitenschema gemaakt. Wat is de enige juiste volgorde van activiteiten?
formuleren van problemen, ideeën bedanken, samen de ideeën uitwerken
zoeken naar oplossingen, organiseren van participatie, uitvoeren en bewaken
ideeën voor nieuwe strategieën, zoeken naar oplossingen, besluiten en acties
deze activiteiten hoeven niet noodzakelijk achter elkaar te gebeuren, want oplossingen kunnen weer leiden tot nieuwe ideeën
Wat wordt bij de implementatie van de nieuwe strategie bedoeld met stakeholders?
De eigenaar of directie van het bedrijf.
Iedereen die belang heeft bij het succes van de veranderingen.
De aandeelhouders die een hoog rendement op hun aandelen willen.
Het personeel, want zij moeten de veranderingen realiseren.
Wat wordt in het waardemanagement bedoeld met de waarde voor de doelgroep?
Als de verkoopprijs zo laag mogelijk is.
Als de klant hier veel mee kan besparen.
De voordelen voor de klant ten opzichte van wat deze daarvoor betaalt en moet doen.
De perceptie van de waarde van het product.
Welke zijn de vier perspectieven van de balanced scorecard voor businessplanning?
bedrijfsprocessen, leren en groei, financieel, klanten
inkoop, productie, marketing, verkoop
innoveren, personeel, doelgroep, rendement
visie en strategie, einddoelen, maateenheden, initiatieven
Welke gegevens heb je nodig om het rendement op klanten te meten?
De beschrijving van de doelgroep, het marktaandeel, de jaarlijkse bestedingen.
Acquisitie, retentie, klanttevredenheid.
Het aantal klachten, het totaal aantal orders, de gemiddelde afzet.
De grootte van het klantenbestand, het aantal producten, de verkoopprijs.
Welke zijn de vier perspectieven van de socialmediascorecard?
social medium, response, kosten, vrienden
financieel, mediaprocessen, leren en groei, accounts
risicomanagement, financieel, digitaal, merk
Facebook, Twitter, Hyves, Linkedin
Stel, een verzekeringsbedrijf maakt gebruik van social media en wil het risico dat ze daarmee lopen zo veel mogelijk beperken. Ze verwachten dat ze eens in de vier jaar landelijk negatief in het nieuws zullen komen. Als dat gebeurt hebben ze extra callcentremedewerkers nodig voor €40.000 en moeten ze een crisisteam inzetten met 20% van alle socialmedia-inspanningen. Wat is dan de totale waarde van risicobeperking?
€ 2.000
€ 10.000
€ 32.000
€ 50.000
Waar staan de letters PDSA van de PDSA-verbetercirkel voor?
production, distribution, sales, action
plan, do, check, act
producten, diensten, strategie, activiteiten
plan, do, study, act
In de resource-based theory staan de voordelen voor bedrijf en klant voorop, waarom is dat ook voor de implementatie van de nieuwe strategie van groot belang?
Het veranderprogramma kan niet zonder resources.
Het gaat niet alleen om de verkoopprijs, maar om de totale waardecreatie.
Alleen als alle resources beschikbaar zijn zal de implementatie slagen.
Zonder critical resources is geen enkele verandering mogelijk.