Een probleemanalyse kan worden onderscheiden in drie niveaus: symptoom, structureel probleem en beleidsmatige mismatch. Welk voorbeeld is kenmerkend voor een beleidsmatige mismatch?
Mevrouw Ontevree heeft alweer een klacht over haar bestelling.
Het afgelopen jaar is het aantal klachten met 5% toegenomen.
De afhandeling van klachten is uitbesteed aan een extern callcenter.
De marketingafdeling heeft te weinig budget besteed om de producten te verbeteren.
Wat wordt in de strategische analyse bedoeld met alignment?
De afstemming van de marketingstrategie en beleid.
De hiërarchische lijnen zijn duidelijk en op elk niveau uitgewerkt.
Een samenhangende missie en visie, waar elke afdeling aan bijdraagt.
De totale samenhang in het bedrijf, waarbij de strategie in lijn is met de visie en missie.
Waarom is een omgevingsanalyse essentieel, voor het voortbestaan van een onderneming?
Om altijd te kunnen anticiperen op veranderingen in de omgeving.
Om altijd te weten wat de wensen zijn van de klanten.
Omdat een bedrijf altijd fit en gezond moet zijn.
Omdat meten weten is; alle informatie moet dus beschikbaar zijn.
Wat wordt bedoeld met een generieke concurrentiestrategie?
Een strategie die voor elke situatie toepasbaar is.
Een algemeen geldende strategie voor alle bedrijven die zich willen onderscheiden.
Een strategie die beter is dan die van je concurrenten.
Ervoor zorgen dat je je altijd blijft onderscheiden van je grootste concurrenten.
Welke zijn de drie generieke concurrentiestrategieën van Michael Porter?
Wat wordt in Ansoff’s model voor groeifactoren bedoeld met marktontwikkeling?
Een nieuwe missie zoeken voor de producten van het bedrijf.
Marktaandeel vergroten voor de huidige productmarktcombinatie.
Aanboren van nieuwe markten.
Nieuwe doelgroepen waarmee de oude marktsegmenten worden vervangen.
Door online communicatie en snellere gegevensverwerking kunnen marktsegmenten steeds beter worden geanalyseerd. Wat is daarvan het gevolg voor de groeistrategieën?
Geen enkele, groei blijft gewoon nodig.
Nieuwe marktsegmenten betreffen vooral de online markt.
De groeistrategieën worden diverser en de invulling wordt complexer.
Door het massale aanbod is het steeds minder van belang om te onderscheiden.