Toets
Kies het juiste antwoord.
-
Een probleemanalyse kan worden onderscheiden in drie niveaus: symptoom, structureel probleem en beleidsmatige mismatch. Welk voorbeeld is kenmerkend voor een beleidsmatige mismatch?
- Mevrouw Ontevree heeft alweer een klacht over haar bestelling.
- Het afgelopen jaar is het aantal klachten met 5% toegenomen.
- De afhandeling van klachten is uitbesteed aan een extern callcenter.
- De marketingafdeling heeft te weinig budget besteed om de producten te verbeteren.
-
Wat wordt in de strategische analyse bedoeld met alignment?
- De afstemming van de marketingstrategie en beleid.
- De hiërarchische lijnen zijn duidelijk en op elk niveau uitgewerkt.
- Een samenhangende missie en visie, waar elke afdeling aan bijdraagt.
- De totale samenhang in het bedrijf, waarbij de strategie in lijn is met de visie en missie.
-
Waarom is een omgevingsanalyse essentieel, voor het voortbestaan van een onderneming?
- Om altijd te kunnen anticiperen op veranderingen in de omgeving.
- Om altijd te weten wat de wensen zijn van de klanten.
- Omdat een bedrijf altijd fit en gezond moet zijn.
- Omdat meten weten is; alle informatie moet dus beschikbaar zijn.
-
Wat wordt bedoeld met een generieke concurrentiestrategie?
- Een strategie die voor elke situatie toepasbaar is.
- Een algemeen geldende strategie voor alle bedrijven die zich willen onderscheiden.
- Een strategie die beter is dan die van je concurrenten.
- Ervoor zorgen dat je je altijd blijft onderscheiden van je grootste concurrenten.
-
Welke zijn de drie generieke concurrentiestrategieën van Michael Porter?
- productleadership, operational excellence, focusstrategie
- differentiatie focus, kostenfocus, customer intimacy
- differentiatie, kostenleiderschap, focus
- operational excellence, productleader, klantrelatie
-
Welke zijn de drie waardestrategieën van Treacy en Wiersema?
- operational excellence, differentiatie, klantrelatie
- customer intimacy, productleadership, operational excellence
- kostenleiderschap, differentiatie, focus
- kostenfocus, differentiatie focus, customer intimacy
-
Wanneer kan een bedrijf uitblinken in één van de drie waardestrategie?
- Als alle klanten tevreden zijn.
- Door een foutloos product te leveren en precies op de gevraagde tijd.
- Als een product zichzelf verkoopt.
- Door de beste marktsegmenten te selecteren.
-
Welke zijn de vier groeistrategieën van Igor Ansoff, op basis van missie en product?
- differentiatie, marktontwikkeling, productontwikkeling, marktbehoud
- nieuwe markten, nieuwe producten, bestaande markten, bestaande producten
- groeien, consolideren, krimpen, afstoten
- productontwikkeling, diversificatie, marktontwikkeling, marktpenetratie
-
Wat wordt in Ansoff’s model voor groeifactoren bedoeld met marktontwikkeling?
- Een nieuwe missie zoeken voor de producten van het bedrijf.
- Marktaandeel vergroten voor de huidige productmarktcombinatie.
- Aanboren van nieuwe markten.
- Nieuwe doelgroepen waarmee de oude marktsegmenten worden vervangen.
-
Door online communicatie en snellere gegevensverwerking kunnen marktsegmenten steeds beter worden geanalyseerd. Wat is daarvan het gevolg voor de groeistrategieën?
- Geen enkele, groei blijft gewoon nodig.
- Nieuwe marktsegmenten betreffen vooral de online markt.
- De groeistrategieën worden diverser en de invulling wordt complexer.
- Door het massale aanbod is het steeds minder van belang om te onderscheiden.