Hoofdstuk 8
Casus
Marieke begeleidt een cliënte Layla. Layla heeft een zoontje van 5, Jayson. Ze zorgt alleen voor hem, de vader van Jayson is al voor zijn geboorte uit beeld geraakt. Het zijn geen eenvoudige jaren geweest. Financiële problemen, amper een netwerk om op terug te vallen, geen werk. Door alle stress was het maar de vraag of Layla goed voor Jayson kon zorgen. Een paar jaar geleden dreigde een uithuisplaatsing. Door de jarenlange begeleiding van Marieke gaat het nu een stuk beter. De uithuisplaatsing is van de baan, maar er is nog wel sprake van een OTS. De schulden zijn nagenoeg weggewerkt, er is weer geld voor eten en zelfs leuke dingen. Jayson ontwikkelt zich goed, hij gaat al een paar maanden met plezier naar school. Dat geeft Layla de ruimte om te gaan werken. Ze gaat parttime aan de slag als receptioniste bij een kantoor vlak bij de school van Jayson.
Layla vertelt Marieke dat ze een nieuwe relatie heeft. Het is nog pril, maar ze denken al aan samenwonen. Als Marieke nog even bij Layla langsgaat om wat formulieren af te geven, treft ze Layla overstuur en met een gehavend gezicht aan. Er is ruzie geweest, en dat liep zo hoog op dat de politie erbij is gekomen. Jayson is opgevangen door een buurvrouw, maar hij heeft er toch het nodige van meegekregen. Nu wil hij niet meer naar school, hij raakt in paniek als Layla hem wil achterlaten. Hij zegt dat hij bang is dat zijn moeder weer pijn gedaan wordt.
Marieke vraagt zich intussen af wat ze moet doen. Layla is van zo ver gekomen, en ze heeft zulke goede stappen gezet. Tegelijkertijd heeft ze de plicht om de jeugdbeschermer te informeren over alles wat voor de uitvoering van de OTS relevant is. Maar ze is bang dat dat haar goede relatie met Layla zal beschadigen.
Welke normen en waarden spelen hier een rol? Welke handelingsopties heeft Marieke? Wat zijn argumenten voor en tegen bij beide handelingsopties? Welke artikelen uit de beroepscode zijn relevant in deze situatie?
Verder kijken
- Korte documentaire over Dax Cowart, de man die zijn artsen smeekte te mogen sterven
8.1 Ethiek
Verder kijken
- Video: Introductie beroepsethiek in sociaal werk (Movisie)
- Online webinar beroepsethiek in sociaal werk (Jurja Steenmeijer, Sociaal Werk werkt!)
Verder lezen
- Rothfusz, J. (2021). Ethiek in sociaal werk. Pearson.
- Buitink, J., Ebskamp, J. & Groothoff, R. (2019). Moresprudentie: Ethiek en beroepscode in het sociaal werk. ThiemeMeulenhoff.
8.2 Praktijk van het beroep
Opdracht
Bedenk een ‘tegeltjeswijsheid’ voor het sociaal werk waarvan je vindt dat iedere sociaal werker het boven zijn bureau zou moeten hangen.
8.3 Beroepscode
Verder lezen
- E-college beroepscode
- PrivacyApp Jeugdhulp en jeugdbescherming
8.4 Ethiek vanuit de filosofie
Verder kijken
- Ethische perspectieven (Ethiekinstituut Universiteit Utrecht)