‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.’ Een belastingmaatregel heeft vaak grote (financiële) gevolgen voor zowel particulieren als organisaties. Een belastingmaatregel is voor een organisatie een:
meso-omgevingsfactor
macro-omgevingsfactor
micro-omgevingsfactor
interne omgevingsfactor
Pongo’s, een nieuw zoutje, blijkt een succes te zijn. De productmanager krijgt vier weken na de introductie de volgende gegevens van zijn marktonderzoeksbureau: • de spontane naamsbekendheid is 23 procent; • de cumulatieve penetratie wordt 40 procent; • de geholpen naamsbekendheid is 78 procent; • het herhalingspercentage wordt 80 procent; • de gebruiksintensiteit is 1.
Helemaal blij met dit succes rekent de productmanager uit wat het marktaandeel van Pongo’s uiteindelijk gaat bedragen. Wat is de uitkomst?
11,2 procent
14 procent
17 procent
32 procent
In de handel met sommige landen is het gebruikelijk dat geleverde goederen ‘betaald’ worden met andere goederen. Hoe heet deze handelswijze?
bartering
compensation deal
buy-back system
counter purchase
Wat is de juiste omschrijving van het begrip ‘marketingconcept’?
De opvatting dat een onderneming de afnemers moet leveren wat ze verlangen
De filosofie die stelt dat de onderneming de behoeften en belangen van de afnemers centraal moet stellen
De filosofie die stelt dat de marketingafdeling binnen het organisatieschema van de onderneming ten minste op gelijk niveau moet staan met de overige functionele afdelingen
De opvatting dat de uitgaven voor marketingactiviteiten de hoogste prioriteit in de onderneming hebben
Scheepswerf Joustra in Sneek heeft diverse ontwikkelingsstadia doorlopen. Op dit moment staat de werf op het punt over te gaan van een verkoopgerichte benadering van de markt naar een marketinggerichte benadering. Welke principiële verandering vindt daarmee plaats?
Er zal naar veel meer rederijen reclamewerk worden gezonden.
Er vindt veel meer onderzoek plaats naar de markt en de ontwikkelingen daarin.
Er wordt getracht via trainingen de acquisitie van de orders te verbeteren.
De verkoopbinnendienst wordt naar een cursus order handling gestuurd.
Welke van volgende uitspraken is typerend voor een organisatie met een productgeoriënteerde benadering?
‘Een goed en betrouwbaar product verkoopt zichzelf.’
‘Men kan alle producten afzetten, als men maar voldoende aan reclame- en verkoopondersteuning doet.’
‘Een product is pas goed wanneer het voldoet aan de wensen in de markt.’
‘Efficiency bij het vervaardigen van een product biedt de meeste kansen op een blijvend concurrentievoordeel.’
Welke stelling met betrekking tot de vier P’s (de marketingmix) en de drie R’en is juist?
De drie R’en zijn in de loop van de jaren negentig de vier P’s gaan vervangen.
Omdat organisaties zich met hun vier P’s niet meer kunnen onderscheiden, werd gezocht naar andere mogelijkheden en deze werden gevonden in de drie R’en.
Bij de marketing van materiële producten zijn de vier P’s de belangrijkste instrumenten, maar bij de marketing van diensten hebben de drie R’en de meeste betekenis.
De vier P’s zijn vooral van belang om klanten te winnen en de drie R’en zijn vooral van belang in de strijd om de klanten te behouden.
Een productgroep heeft een penetratie in de huishoudens van 60 procent. Het gemiddeld verbruik in eenheden is tien stuks per jaar. Yosia AG besluit de markt op te gaan met een nieuw artikel in dezelfde productgroep, waarmee het een penetratie in de huishoudens van 6 procent wenst te bereiken bij een gemiddeld verbruik van twaalf eenheden per jaar. De helft van de gebruikers van dit nieuwe artikel is afkomstig uit de groep bestaande gebruikers van het product en blijft eenzelfde gemiddelde hoeveelheid gebruiken. De andere helft bestaat uit voormalige niet-gebruikers. Welk marktaandeel krijgt Yosia AG met het nieuwe artikel indien het zijn doelstellingen realiseert?
9,5 procent
10,0 procent
11,2 procent
12,9 procent
De productmanager van de Senseo Crema wil weten wat de penetratiegraad van het product binnen Nederlandse huishoudens is. Welk gegeven is daarbij van belang?
Het aantal koffie drinkende gezinsleden per huishouden
De gemiddelde levensduur van het Senseo-apparaat
Het aantal buitengebruikstellingen
Het aantal huishoudens met één of meer Senseo-apparaten
In het economisch kringloopmodel speelt de ontwikkeling van de rente een belangrijke rol. Welke van de volgende beweringen is juist?
Als de inflatie toeneemt, stijgt (ceteris paribus) ook de rente.
Als de inflatie toeneemt, daalt (ceteris paribus) de rente.
De inflatieontwikkeling heeft geen invloed op de renteontwikkeling.
Producent x begeeft zich in een markt met een aantal concurrenten. Het productaanbod in deze markt in beperkt, de vraag naar het product is aanzienlijk. Van welke markt is hier sprake?
Een verkopersmarkt
Een kopersmarkt
Een concrete markt
Een afgeleide markt
De penetratiegraad duidt op:
De verhouding tussen de actuele vraag en het marktpotentieel
De verhouding tussen de vervangingsvraag en de actuele vraag
De verhouding tussen de initiële vraag en de actuele vraag
De verhouding tussen de initiële vraag en het marktpotentieel